Investeer in voertuigen, niet in weginfrastructuur

In België vonden in 2013 zo’n 40.000 verkeersongevallen plaats. Volgens softwarearchitect Brad Templeton ligt alcoholgebruik aan de basis van 40% van die ongevallen. Hoe kan technologie dit probleem helpen oplossen? Zelfrijdende voertuigen kunnen een antwoord bieden. Aangezien de alcoholconsumptie bij robots quasi zeker lager ligt dan bij de mens, zijn alvast vele partijen geïnteresseerd.

Niet enkel traditionele autobouwers werken aan een zelfrijdende auto, maar ook de techbedrijven uit Silicon Valley. De manier waarop deze organisaties naar het probleem kijken, verschilt echter grondig. Terwijl autoconstructeurs als doel hebben een computer in de wagen te integreren, gebruiken softwarebedrijven een andere invalshoek. Ze gaan de uitdaging aan om wielen onder hun computer te zetten. Welk bedrijf deze race zal winnen? Daar zijn zelfs de experten op Singularity University het niet over eens. Wat ze wel weten, is dat deze concurrentiestrijd een winnaar zal opleveren. Google heeft alvast meer dan 2 miljoen kilometer afgelegd met zijn zelfrijdend exemplaar en heeft een mooie voorsprong opgebouwd. Maar die voorsprong bij het testen is geen garantie op marktdominantie.

google-self-driving-car-complete-prototype

Consumenten laten zich in het koopproces van een nieuwe auto leiden door de vraag ‘Wat heb ik nodig?’. De meeste mensen komen uiteindelijk thuis met een model waar 4 of 5 passagiers in passen, terwijl ze vooral alleen rondrijden. Alleen maar omdat ze twee keer per jaar op autoreis gaan. Stel dat er nu een wereld zou bestaan waar transport en mobiliteit gelinkt zijn aan vraag. Waar u elke dag precies de auto voorgeschoteld krijgt die voldoet aan uw noden. Misschien één met een bureau, misschien een sociale auto, misschien een eenpersoonswagen. Het positieve is dat we hiervoor geen nieuwe wegen moeten aanleggen, maar gebruik kunnen maken van onze bestaande infrastructuur. Daarenboven zal de technologie ook eindelijk vrijheid en mobiliteit schenken aan de ouderen, zieken en gehandicapten. Misschien zelfs kinderen.

Het bedrijf Navya heeft de zelfrijdende shuttle-dienst geïntroduceerd op het Franse wegennet. Het Verenigd Koninkrijk heeft eveneens miljoenen geïnvesteerd in de zelfrijdende auto en voert momenteel testen uit in vier grote steden. Hoe overheden reageren op deze autonome voertuigen? Verrassend positief. Wereldwijd voeren ze aanpassingen door om hun wetten op punt te zetten. Meer nog, verschillende overheden gaan de strijd aan om het nieuwe centrum van innovatie te worden voor transport en mobiliteit.

navia-induct-lyon

 

Tijd voor de keerzijde van de medaille. Met de zelfrijdende auto zullen mensen misschien minder wandelen en bewegen. Het is ook best mogelijk dat de constructeurs van autonome wagens eindigen met een milieuonvriendelijk model. Om nog maar te zwijgen van veiligheidsproblemen. Onze softwareontwikkelaar is bijzonder duidelijk: “Perfectie is geen haalbare kaart”. We moeten in ons achterhoofd houden dat verkeersongevallen niet zullen verdwijnen met de zelfrijdende auto. Dat is moeilijk te aanvaarden. We leggen de lat hoger voor technologie dan voor onszelf. Verkeersdoden door een dronken chauffeur zien we als het falen van die ene persoon. Niet het falen van de maatschappij. Verkeersdoden door een zelfrijdende auto zullen toegeschreven worden aan een softwarefout. Een fout die meteen ook in alle andere exemplaren zit. Precies zoals de frauduleuze software in de diesels van Volkswagen.

Auteur: Lauren Kleynjans: investeringsteam Econopolis

De Standaard, 03/10/2015
Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden. Elke reproductie dient het voorwerp uit te maken van een specifieke toestemming van de beheersvennootschap License2Publish: info@license2publish.be



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 4 oktober, 2015 omtrent Press