Thema van de week: Elektrische voertuigen: ready for take off ?

Afgelopen week stelde Jaguar op de ‘Los Angeles Auto Show’ de I-PACE voor. jaguarDit eerste 100% elektrisch aangedreven model van het merk is een SUV (Sports Utility Vehicle) met een rijbereik van meer dan 500 km per laadbeurt. Met de I-PACE wil Jaguar de strijd aangaan met o.m. Tesla’s Model X. De I-PACE zal bij de dealers beschikbaar zijn tegen de tweede helft van 2018. 

Jaguar, dat samen met Land Rover sinds 2008 deel uitmaakt van het Indiase Tata Motors, is een laatkomer op de markt van elektrische voertuigen. Pionier Tesla heeft momenteel 2 dergelijke modellen op de markt. Het bedrijf bouwde ook een gigantische batterijfabriek wat de groep moet toelaten om op jaarbasis een half miljoen elektrische auto’s te bouwen tegen eind 2020. Ook o.m. BMW (i-3, i-8) en teslaRenault/Nissan (TWIZY, ZOE en Leaf) hebben al volledig elektrische voertuigen op de markt. Andere constructeurs zoals Toyota zetten vooral sterk in op hybrides. In de voorbije maanden stelden tal van autoconstructeurs (o.a. Mercedes en Porsche) prototypes van elektrische voertuigen voor die steevast als ‘Tesla-killers’ bestempeld worden. De marktintroductie van de meeste van deze modellen is voorzien tegen het eind van dit decennium. 

In 2015 waren elektrische voertuigen goed voor circa 1% van de totale voertuigenverkoop. De consensus gaat er vanuit dat dit percentage zal groeien tot 2 à 3% in 2020 en tot 4 à 5% tegen 2025. Op korte termijn vormen steeds strengere uitstootnormen de belangrijkste groeidrijver voor de markt van elektrische auto’s. Op iets langere termijn vormen goedkopere en performantere batterijen een belangrijke groeidrijver. Op een conferentie in München die we bijwoonden liet de financieel directeur van Continental – een belangrijke toeleverancier van (elektronische) componenten en banden voor de automobielindustrie – weten dat het bedrijf verwacht dat de markt voor elektrische voertuigen pas echt zal ‘boomen’ vanaf 2025.bmw De boodschap van de sales & marketing directeur van Daimler (Mercedes) was sterk gelijkaardig. Beide bedrijven gaan er vanuit dat de kostprijs van de batterijen voor elektrische wagens kan halveren tegen 2025. Indien dit lukt zouden elektrische voertuigen niet langer duurder zijn dan voertuigen met een conventionele motor. Daarnaast zullen de laadtijden voor de batterijen naar verwachting drastisch afnemen. Over een tiental jaar zou het opladen van een batterij tot 80% van zijn capaciteit niet langer mogen duren dan een koffiepauze. Indien dit alles lukt, zou het best kunnen dat analisten de groei van de markt voor elektrische voertuigen na 2020 fors onderschatten.

De autosector gaat ongetwijfeld boeiende jaren tegemoet. Naast elektrificatie zorgen ook andere disruptieve megatrends zoals zelfrijdende wagens, digitalisering (geconnecteerde voertuigen) en mobiliteitsdiensten (autodelen) voor kansen en bedreigingen voor zowel de autoconstructeurs als hun toeleveranciers. Autoconstructeurs dienen voldoende te investeren en in zee te gaan met de juiste partners om ervoor te zorgen dat ze een competitief gamma kunnen blijven aanbieden. Een aantal toeleveranciers kan onder druk komen. Elektrische wagens hebben immers geen brandstoftank, turbo of uitlaat nodig. Anderzijds vereisen elektrische wagens tal van andere componenten (omvormer voor gelijkstroom naar wisselstroom, energiebeheersystemen, elektrische waterpomp, …), wat perspectieven biedt voor de toeleveranciers. Ten slotte mogen we ook niet vergeten dat de disruptie in de auto-industrie ook opportuniteiten biedt voor grondstofproducenten. Zo bevatten elektrische voertuigen immers veel meer koper, om nog niet te spreken over lithium, een basiscomponent voor de batterijen in dit type wagens. Beleggers hebben dus flink wat huiswerk om uit te zoeken wie de winnaars worden van de aanstormende megatrends in de auto-industrie.



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 18 november, 2016