Alphabet’s winstmotor sputtert

Voor analisten is het een drukke periode, want het resultatenseizoen is in volle gang. In de technologiesector werd naast de resultaten en vooruitzichten van de halfgeleiderbedrijven vooral gekeken naar hoe het FANG-kwartet (Facebook, Amazon, Netflix en Google) presteerde. Van deze vier was Alphabet de enige die ontgoochelde.

De omzet groeit als kool

De omzet van Alphabet klopten de analistenverwachtingen vlotjes, maar toch stuurden beleggers het aandeel een slordige 5% lager. In het eerste kwartaal steeg de omzet met 26% tot zo’n 31 miljard dollar. Zelfs wanneer we de positieve bijdrage van munteffecten uitfilteren, bedroeg de groei een indrukwekkende 23%, en dit ondanks de moeilijke vergelijkingsbasis. De groei was in belangrijke mate te danken aan zoekmachine Google (zowel aan de versie voor mobiele toestellen als deze voor desktops) en filmpjesplatform YouTube. Het volume advertentie-inkomsten (= 85% van de totale omzet van Alphabet) nam met 55% toe, terwijl de prijs ervan met 18% daalde.

Apple en investeringen zorgen voor margedruk …

Het was echter de winstgevendheid van Alphabet die beleggers zorgen baarde. De operationele winst nam met slechts 6,5% toe en de operationele winstmarge daalde met 500 basispunten tot 22%. De directie weet de margedruk aan twee factoren: hogere ‘traffic acquisition costs’  en hogere investeringen.

goTraffic acquisition costs zijn de kosten die Alphabet maakt om surfers naar zijn sites (vooral zoekrobot Google) te leiden. Zo is het een publiek geheim dat Alphabet een klein fortuin (1 miljard dollar in 2014, volgens een gereputeerd analist nu mogelijk meer dan het drievoudige) betaalt aan Apple om Google als standaard zoekrobot in te stellen op elke iPhone en iPad. Doordat steeds meer gebruikers via een mobiel toestel surfen, lopen de traffic acquisition costs voor Alphabet steeds verder op. In het voorbije kwartaal stegen ze met zo’n 35% en bedroegen zo’n 24% van de omzet uit advertenties.

Ook de hoge investeringen van Alphabet wogen op zijn resultaten. In het voorbije kwartaal verdubbelde het bedrijf zijn investeringen. Voor het volledige jaar rekenen analisten op een stijging met circa 50% tot zo’n 20 miljard dollar. Naast de aankoop van een nieuw regionaal kantoor in New York (kostprijs 2 miljard dollar) investeert het bedrijf vooral in de uitbouw van data centra en content om YouTube verder te versterken.

De margedruk bij Alphabet is geen grote verrassing want de stijgende ‘traffic acquisition costs’ spelen het bedrijf al enkele kwartalen op rij parten. Bij de presentatie van de jaarresultaten had de directie al gewaarschuwd voor aanhoudende margedruk. Toen meldde het ook dat de margedruk daarna zou afnemen. De hoge investeringen van Alphabet zijn noodzakelijk om zijn omzetgroei op peil te houden. Alphabet dient te investeren in content om zijn YouTube-platform verder te versterken in de concurrentiestrijd met spelers als Netflix, facebook, Disney en Apple die allen hard inzetten op video(-platformen). YouTube is trouwens van plan om het aantal advertenties verder op te drijven om gebruikers zo richting betalende abonnementsformules te drijven. Ook de investeringen in serverruimte zijn een noodzaak om bij te blijven in de strijd voor cloud-toepassingen met concurrenten als onder meer Amazon (Web Services) en Microsoft.

Quo vadis?

Op lange termijn worden aandelenkoersen vooral gedreven door winstgroei. De margedruk bij Alphabet weegt op de winstgroei, waardoor het aandeel ter plaatse trappelt sinds de start van het jaar. Dat het bedrijf ondanks zijn enorme omvang (jaaromzet circa 100 miljard dollar) nog steeds zo’n 20% omzetgroei laat optekenen is indrukwekkend. Mocht het bedrijf erin slagen zijn marge rond het huidige niveau te stabiliseren, ziet de toekomst er voor aandeelhouders er niet slecht uit.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 27 april, 2018

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.

< Lees ons vorig artikel
Volgend artikel >