Als de markt het goede nieuws van de CEO niet volgt

Elektrische autobouwer Tesla opent weldra nieuwe fabrieken in Shangai (China) en Nevada (Verenigde Staten) en komt met een nieuw model (Model Y) op de proppen. Om het goede nieuws volledig te maken kondigde CEO Elon Musk nog aan dat zijn bedrijf dit jaar elk kwartaal winst zal realiseren. Of dat hij dat althans toch zo verwacht. In het laatste kwartaal van 2018 realiseerde Tesla inderdaad winst. Toch volgden de markten de goed nieuwsshow van Musk niet. Hoe komt dat?

 john-cameron-1207796-unsplash

Bijna 140 miljoen dollar nettowinst

Tesla boekte eind 2018 winst. Die kwam uit op 139 miljoen dollar, of zo’n 121 miljoen euro. Het bedrijf laat nu wekelijks 5000 Model 3 van de band rollen en wil dit aantal tegen eind 2019 opdrijven tot 7000. In totaal wil Tesla in 2019 uiteindelijk 400.000 auto’s produceren. Dat klinkt niet slecht, maar als je weet dat het Volkswagen-concern er jaarlijks een dikke 10 miljoen produceert besef je dat dit nu ook weer niet zo spectaculair is. Dat tempert het enthousiasme van Elon Musk echter niet. Die voorspelt zelfs dat Tesla binnen 2 maand haar obligatielening van ruim 900 miljoen dollar kan afbetalen, waarover menig analist toch de grootste twijfels had en misschien nog wel altijd heeft. De nettowinst van 140 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2018 lag trouwens lager dan in het kwartaal ervoor waardoor Tesla uiteindelijk toch een minder goede beurt maakte dan de big smile van Elon Musk deed vermoeden.

Om het geheel helemaal te kaderen: boven het bedrijf hangt nog altijd een bijzonder donkere wolk, een schuld van 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Het verlies over heel 2018 bedroeg trouwens 850 miljoen euro. Enige terughoudendheid is dus op z’n plaats. Al helemaal als je bekijkt wat er allemaal op til is op de automarkt. De Taycan Porsche is volledig elektrisch. Net als de Jaguar I-pace en de Mercedes EQC. Het VW-concern maakte ondertussen ook al bekend maar liefst 30 miljard euro in een platform voor elektrische wagens te pompen. Het lijkt wel of Tesla vrolijk voorbij wordt gestoken en zich de kaas van de boterham laat eten.

Tesla mag dan wel de consument hebben warm gemaakt voor de elektrische auto, er zelf de vruchten van plukken doet het door de enorme schuldenberg vooralsnog niet. Meer nog, de concurrentie heeft geleerd van de fouten die Tesla heeft gemaakt.

chris-liverani-552804-unsplash

De prijsverlaging die er eigenlijk geen is

Om een stevig stuk van de autotaart in te kunnen blijven palmen heeft Tesla daarom de prijs van het Model 3 van 44.000 dollar (38.000 euro) naar 35.000 dollar (30.500 euro) verlaagd. Deze ingreep moet de auto voor een grotere groep autokopers haalbaar – lees betaalbaar – maken. Om die prijsdaling te realiseren heeft het bedrijf maar liefst 7% van zijn werknemers ontslagen. De prijsdaling zelf brengt trouwens weinig zoden aan de dijk, want het belastingvoordeel in de Verenigde Staten is in 2019 van 7500 dollar naar 3750 dollar teruggeschroefd. De prijsdaling is dus amper voelbaar in de Amerikaanse portefeuille.

Hoewel 2019 voor veel bedrijven goed is gestart, gaat dat niet op voor Tesla. Begin 2019 sloeg Facebook terug na een slecht 2018: met de aankondiging van een kwartaalwinst van 6,9 miljard dollar waarmee CEO Mark Zuckerberg de verwachtingen ruim overtrof. Ook e-commercegigant Amazon en onlinestreamingdienst Netflix boekten bijvoorbeeld beter dan verwachte cijfers in het vierde kwartaal. President Donald Trump verkondigde de voorbije weken regelmatig dat er een oplossing komt voor het handelsconflict van de VS en China, met als eerste wellicht een akkoord over de handel in soja. De shutdown in VS werd bovendien tijdelijk verholpen. Ook de laatste brexitperikelen doen hoop ontstaan; nu Theresa May aanstuurt op een onderhandeld akkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Commissie in verband met de ‘Irish Backstop’. Beleggers zagen de eerste maand van het jaar hoopgevend afsluiten.maxime-renard-604198-unsplash

De Fed verandert van koers

De belangrijkste positieve factor voor die hoop was echter de Amerikaanse Federal Reserve (Fed). Die verhoogde op 19 december opnieuw de rente, en gaf aan dat ze in 2019 nog twee keer de rente zou optrekken en de inkrimping van zijn balans ‘op automatische piloot’ zou voortzetten. Beleggers regeerden erg ontgoocheld. Maar toen kwam kerstmis en veranderde voorzitter Jerome Powell plots heel drastisch het geweer van schouder. Hij zei in tegenstelling tot wat hij altijd al had beweerd dat er geen renteverhogingen zouden volgen. Daarmee zette hij de strategie diein december 2015 was opgestart stop. Ook kondigde Powell aan dat hij ook bereid is de inkrimping van zijn balanstotaal te herbekijken. Veel aandelen deden het omwille van al deze factoren behoorlijk tot heel goed in januari. Tesla dus niet. En daar zit het eigen personeelsbeleid voor iets tussen.Met financieel directeur Deepak Ahuja stapte de zoveelste topman bij Tesla op. De bekendmaking van dit nieuws deed het aandeel van Tesla met bijna 10% zakken. Er is dus nog wat sleutelwerk aan Tesla… Zeker als je weet dat er bij onze noorderburen in de maand januari amper 14 Model S en 9 Model X zijn verkocht, een daling met 70% tegenover januari vorig jaar en zelfs een daling met ongeveer 99% tegenover december. De reden ligt voor de hand: vanaf 2019 gelden in Nederland nieuwe fiscale regels voor leasewagens. Heel concreet:  voor een Tesla van 100.000 euro die nog in 2018 op kenteken is gezet, betaal je ongeveer 173 euro netto per maand, een maand later is dat al  563 euro per maand. Zo, berekende de Nederlandse zakenzender RTL Z.



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 8 februari, 2019