Amerikaanse auto-aandelen vallen (tijdelijk ?) opnieuw in de smaak

Dankzij onder meer de steun van de beste maandverkopen van het jaar, hebben de aandelen van de grote Amerikaanse autobouwers een sterke maand achter de rug. Hoe duurzaam dit koersherstel is, zal in de komende maanden echter nog moeten blijken.

autoIn september stegen de autoverkopen in de VS jaar-op-jaar met iets meer dan 6% tot 1,52 miljoen voertuigen. General Motors (GM) bracht bijna 12% meer auto’s aan de man, terwijl Ford bijna 9% meer verkocht in de voorbije maand. Ook het Japanse Toyota deed het uitstekend met een meerverkoop van bijna 15%. Fiat Chrysler verkocht bijna 10% minder auto’s, maar deed daarmee toch beter dan verwacht. De daling kwam volledig op rekening van doelbewust lagere verkopen aan autoverhuurbedrijven. De sterke cijfers voor de sector in de VS waren in belangrijke mate te danken aan orkaan Harvey. Deze woog op de verkopen in augustus, maar zorgde er ook voor extra verkopen in september omdat de orkaan veel auto’s verwoestte. Hoe de verkopen in de rest van het jaar er zullen uitzien zal deels afhankelijk zijn van de kortingenpolitiek van de autobouwers.

Ford pakt uit met nieuwe strategie

hackettSinds zijn dieptepunt van half augustus herstelde de koers van Ford met circa 16%. Toch noteert de koers van deze iconische autobouwer sinds de start van het jaar slechts nipt in het groen. In mei dit jaar ontsloeg het bedrijf CEO Mark Fields. Hij was nog maar sinds midden 2014 aan de slag bij de autobouwer, maar Ford kampte sinds zijn aantreden met verlies van marktaandeel. Bovendien had Fields het vertrouwen van beleggers verloren (cfr. koersdaling met 40% sinds zijn aantreden). Ford promoveerde James Hackett, die tot mei de leiding had over de afdeling Smart Mobility, tot zijn nieuwe topman. Hij stelde deze week de nieuwe strategie van het bedrijf voor. Ford houdt vast aan zijn margedoelstelling van 8% voor zijn autotak, maar het kan wel tot 2020 of erna duren vooraleer deze kan gerealiseerd worden. Om deze doelstelling te bereiken gaat het bedrijf 14 miljard dollar besparen. Ford zal ook minder inzetten op klassieke sedans en verbrandingsmotoren ten gunste van SUV’s en pick-up trucks en elektrische en hybride voertuigen. Om kosten te besparen en risico’s te spreiden gaat Ford ook meer partnerships aangaan in autodeelprojecten en voor de bouw van voertuigen in opkomende markten of voor elektrische auto’s.

Met een koersstijging van circa 25% doet GM het dit jaar op de beurs fors beter dan rivaal Ford. GM verkocht zijn Europese probleemdochter Opel aan het Franse PSA en concentreert zich voortaan op de VS en Azië. De directie van GM beloofde eerder deze week om 20 puur elektrische voertuigen te lanceren tegen 2023. De opvolger van de Chevy Bolt/Opel Ampera die de groep sinds dit jaar verkoopt mag dan al geen groot commercieel succes zijn, het model toont wel aan dat GM over de capaciteiten beschikt om puur elektrische voertuigen te ontwikkelen.

teslaMaandag moest Tesla bekennen dat het afgelopen kwartaal slechts 260 stuks kon bouwen van zijn nieuwe Model 3 in plaats van de voorziene 1.500 stuks. Een echte verrassing was dit niet omdat topman Elon Musk al eerder aangaf dat het opvoeren van de productiecapaciteit een ‘hel’ zou zijn voor het bedrijf. Bovendien is het niet ongewoon dat autofabrikanten met problemen kampen bij het opstarten van de productielijn van nieuwe automodellen. Ondanks de negatieve commentaren in de media stond het aandeel van Tesla niet onder druk. Beleggers hadden mogelijk meer oog voor de recordverkoopcijfers voor de modellen ‘S’ en ‘X’. Tesla blijft een bedrijf waarover de meningen sterk verdeeld zijn. Enerzijds kent het aandeel heel veel fans. Zij wijzen op de focus en technologische voorsprong van Tesla inzake de bouw van elektrische voertuigen, de visionaire topman en de doorbraak op de markt van betaalbare luxewagens. Anderzijds is Tesla ook een populair aandeel bij shorters. Zij duiden op de wel erg hoge waardering voor een bedrijf dat nog geen winstcijfers kan voorleggen en op de lawine van concurrerende productlanceringen in de komende jaren

Auto’s bouwen blijft een cyclische activiteit. De Amerikaanse automarkt presteerde sinds de crisis in 2009 erg goed. Toch verwachten we niet direct een dramatische terugval omdat de vraag naar auto’s vooral samenhangt met de arbeidsmarkt die nog steeds in goeden doen is. Naast de cycliciteit dienen autobouwers er vooral over te waken dat ze megatrends als elektrificatie, autonoom rijden en de opkomst van mobiliteitsdiensten niet missen.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 6 oktober, 2017

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.