Apple: ‘Oh ja, we hebben nog iets nieuws’.

Afgelopen dinsdag riep Apple de internationale pers en genodigden samen in zijn nieuwe hoofdkwartier voor zijn jaarlijkse ‘special event’. Het publiek keek vooral uit naar de presentatie van de nieuwste generatie van de iPhone. Zeggen dat de verwachtingen hooggespannen waren, is een understatement.

iPhone X: innovatie buiten de marge ?

iphone-x10 jaar geleden zette wijlen Steve Jobs de mobilofoonmarkt op zijn kop door de lancering van de iPhone. In die 10 jaar is de iPhone uitgegroeid tot een van de meest succesvolle én winstgevende consumentenproducten aller tijden. Omdat de groei van Apple de jongste tijd slabakte, gingen analisten ervan uit dat Apple voor zijn nieuwste iPhone alles uit de kast zou halen om zijn leger fans en gebruikers te bekoren. Apple stelde diverse nieuwe producten (nieuwe generaties van de iWatch en Apple-tv en nieuwe besturingssystemen) op het event, maar het hoogtepunt was zonder twijfel de voorstelling van de iPhone X (uitgesproken als ‘tien’). In de voorbije paar jaar kreeg Apple veel kritiek omdat het enkel nog ‘in de marge’ zou innoveren. Met de iPhone X zette het bedrijf echter opnieuw een grote stap voorwaarts door de integratie van diverse recente technologische ontwikkelingen. Zo heeft de smartphone voor het eerst een OLED-scherm dat het volledige oppervlak van het toestel inneemt. Hierdoor verdween de vertrouwde ‘home button’ afwezig is en gebeurt de identificatie voortaan via gezichtsherkenning.

Rivaal jent Apple

In een poging om Apple wat wind uit de zeilen te nemen, organiseerde rivaal Samsung op dezelfde dag als Apple een evenement in zijn thuisstad Seoel (Zuid-Korea). Hoewel Samsung er geen concrete nieuwe producten voorstelde, kondigde het wel aan dat het de ambitie heeft om in 2018 een volledige nieuw concept van wat een smartphone kan zijn te lanceren. Hiervoor wil het bedrijf beroep doen op technologie die plooibare schermen toelaat. Hoe de nieuwe generatie smartphones van Samsung er zal uitzien valt nog af te wachten, maar zelfs voor het grote publiek is duidelijk dat Apple niet langer aan de kop van het innovatiepeloton rijdt. In augustus vorig jaar bracht Samsung de Galaxy Note 7 op de markt. Dit vlaggenschip uit zijn smartphone-aanbod werd een ramp omdat het toestel na enkele gevallen van exploderende batterijen uit de markt moest genomen worden. Samsung trok lessen uit dit rampverhaal en de opvolger van het toestel, de Galaxy Note 8 moet niet onderdoen voor Apple’s iPhone X.

appleDe concurrentie tussen Apple en Samsung is niet nieuw. Al jaren vechten ze voor het leiderschap binnen het premiumsegment van de smartphonemarkt. Apple heeft naar schatting 44% van deze markt in handen, terwijl Samsung zich tevreden moet stellen met circa 22%. In de komende jaren zal de concurrentie tussen Apple en Samsung zich vooral toespitsen op drie domeinen:

Het eerste domein behelst het ecosysteem van applicaties en de integratie van andere producten en diensten (o.a. muziek- en clouddiensten). Hierbij heeft Apple het grote voordeel dat het besturingssysteem (iOS) op zijn iPhone’s volledig zelf controleert. Samsung is daarentegen afhankelijk van Google’s Android besturingssysteem, waardoor het een groot deel van de gebruikerservaring niet in handen heeft.

 Het tweede domein is dat van de virtuele assistenten. Apple investeerde al vroeg in deze technologie door de overname in 2011 van het bedrijf dat Siri ontwikkelde. Samsung bleef initieel achter, maar ontwikkelde intussen een eigen system (Bixby). Tot nu toe blijven de prestaties van beide virtuele assistenten tot nu toe vrij zwak. Siri en Bixby kunnen u zonder probleem vertellen welk weer het wordt, maar echt nuttige toepassingen blijven voorlopig uit.

Het derde domein is ‘Augmented Reality’. Deze technologie laat applicaties toe om een extra dimensie toe te voegen aan het beeld dat de gebruiker via de camera van de smartphone te zien krijgt. Toepassingen vinden we niet enkel in games, waar bijvoorbeeld dinosaurussen terug tot leven gewekt kunnen worden en door de straten lijken te lopen, maar ook in navigatie. Zo kan in een winkelstraat de locatie van bepaalde types winkels worden ‘geplakt’ op het scherm, waardoor de gebruiker weet waar hij/zij bepaalde zaken kan vinden door simpelweg rond te kijken op het scherm van zijn/haar smartphone.

Innovatie blijft een must

Het premiumsegment van de smartphonemarkt is meer dan voldoende groot om zowel Apple als Samsung succesvol te houden. Nu de volumegroei echter afneemt, zijn zowel Apple als Samsung afhankelijker van prijsstijgingen om hun omzet en winst verder te doen groeien. Daarom zijn beide spelers wel verplicht om in de komende jaren nieuwe technologieën en diensten aan hun toestellen te blijven toevoegen. Daarnaast moeten ze beducht blijven voor het verder opschuiven van de Chinese grote vier (Oppo, Vivo, Huawei en Xiaomi) richting het premiumsegment van de smartphonemarkt.



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 15 september, 2017