Apple snoert critici de mond met recordcijfers

appleTe duur, te weinig innovatief, … Afgelopen september kreeg Apple naast positieve commentaren (van Apple-adepten), ook bakken kritiek bij de lancering van zijn nieuwe generatie iPhones. Hoewel het nieuwe topmodel van de iPhone (de iPhone X) pas vanaf vandaag beschikbaar is, zette het bedrijf uitstekende kwartaalresultaten neer en gaf de critici daarmee – voorlopig althans – lik op stuk. De belangrijkste test moet echter nog komen.

In het voorbije kwartaal klom de omzet van Apple met 12% tot bijna 53 miljard dollar. Op deze omzet haalde het bedrijf een nettowinstmarge van meer dan 20%. Zo mogelijk nog indrukwekkender voor een bedrijf dat consumentenelektronica verkoopt, is dat de nettowinstmarge van Apple al meer dan 8 jaar elk jaar consistent boven de 20% uitkomt. Een ander positief punt is dat het belang van diensten (Apple Music, cloud-opslag, betalende apps) in de omzet van Apple. Deze groeiden afgelopen kwartaal met een kwart en vertegenwoordigen nu zo’n 16% van de omzet. Diensten zijn belangrijk, want ze zorgen voor een hogere klantentrouw. Wie eenmaal vertrouwt is met het Apple ‘eco-systeem’ zal niet snel overstappen naar concurrerende producten en zelfs geneigd zijn om ook andere producten van Apple af te nemen. We merken ook op dat Apple er afgelopen kwartaal niet alleen in slaagde om meer iPhones (+3%) te verkopen, maar dat ook de verkoop van iPads (+11%) en Mac’s (+10%) in de lift zat. In China, waar de resultaten al enige tijd onder druk stonden door het succes van lokale smartphone-producenten als Xiaomi, Oppo en Vivo, deed Apple het opnieuw beter.

De iPhone 8 slaat aan, de iPhone X moet zich nog bewijzen

tim-cookDe strategie van Apple-topman Tim Cook is om enerzijds het gamma smartphones te verbreden en anderzijds het topmodel een meer premium-cachet te geven. Het eerste deel van deze strategie lijkt geslaagd. In het verleden had Apple slechts 2 of 3 verschillende types iPhone op de markt. Doordat Apple naast de iPhone X ook een iPhone 8 en iPhone 8 Plus op de markt bracht en enkele toesteltypes van vorige generaties blijft commercialiseren, bestaat het iPhone gamma nu uit liefst 8 producten. Hierdoor kan Apple een breder publiek bereiken en ook consumenten met een iets kleinere beurs bekoren. Of de prijzige iPhone X een doorslaand succes wordt, is daarentegen niet zeker. Het laatste kwartaal van het kalenderjaar (het eerste in het boekjaar van Apple) is traditioneel het belangrijkste voor het bedrijf, omdat zijn producten populair zijn als kerstgeschenk. De directie van Apple is optimistisch en rekent op een omzetgroei van 7 à 11% tot 84 à 87 miljard dollar. Ze weigert echter halsstarrig om concrete verkoopdoelstellingen voor de iPhone X naar voor te schuiven. In de komende kwartalen moet blijken of de iPhone X ook aanslaat buiten het legertje Apple-fans dat geen enkele generatie iPhone overslaat.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 3 november, 2017

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.