De Afrikaanse vlieger gaat op

Afrika groeit

annie-spratt-427337-unsplashAfrika biedt als continent mooie groeimogelijkheden: de goederenmarkt trekt aan, net zoals de binnenlandse markten en het toerisme én de middenklasse worden er alsmaar groter. Op lange termijn is er sprake van een stevig groeipotentieel. Alsmaar meer mensen vinden werk en de economie begint zich veel minder toe te leggen op het uit”putten” van de natuurlijke grondstoffen als wel als zich meer te oriënteren naar nieuwe commerciële horizonten. Bovendien blijven de bevolkingscijfers er stijgen. Volgens berekeningen zal de Afrikaanse bevolking binnen 20 jaar 48% van de totale wereldbevolking uitmaken. In diezelfde tijd zal het bruto nationaal product van de hele regio jaarlijks groeien met 3,4%. Mocht het continent politiek gezien wat stabieler worden en er tegelijkertijd meer in infrastructuur geïnvesteerd worden zou dat groeicijfer nog hoger liggen.

Luchtvaart in en naar en van het Afrikaanse continent

In de luchtvaart laat ‘groeiend Afrika’ zich eenvoudig in cijfers vatten.  In 2008 had je 42 miljard passagiersvluchten binnen Afrika, 126 miljard tussen Afrika en Europa. In 2017 was dat al respectievelijk 66 en 164 miljard. Prognoses stellen een jaarlijkse aangroei van 6,5% voor intra-Afrika en 4,6% voor Afrika-Europa in het vooruitzicht voor de volgende 20 jaar wat passagiersvluchten betreft. Ter vergelijking: er waren in 2008 83 miljard passagiersvluchten tussen Europa en Centraal Amerika en dat aantal begon pas in 2014 te stijgen. Een jaarlijkse aangroei voor de volgende 20 jaar tussen Europa en Centraal Amerika bedraagt 3,7% volgens studies van Airbus en Boeing. Wereldwijd scoort het Afrikaanse vliegverkeer in de prognoses net hoger dan het gemiddelde.

Meer en meer landen op het Afrikaanse continent zien het belang in van de waarde die luchtvaart kan brengen voor de welvaart en dit zowel voor het ‘boosten’ van plaatselijke economie en toerisme als de groeiende handel met de rest van de wereld. Begin 2018 bevestigden 23 Afrikaanse landen, die bijna twee derde van het BBP van Afrika uitmaken, hun engagement in het Single African Air Transport Market-initiatief. Dat maakt de weg vrij voor een grotere harmonisatie van het Afrikaanse luchtruim met een flexibelere regulering dan voorheen. De Afrikaanse vloot zal naar verwachting de komende 20 jaar meer dan verdubbelen en alzo tegemoet komen aan een bovengemiddelde groei van het passagiersverkeer.

De Belgische connectie

trevor-cole-385246-unsplashVliegverkeer in en van en naar Afrika biedt dus sterke economische perspectieven. Voor veel maatschappijen, maar al zeker voor Brussels Airlines dat een historische connectie heeft met Afrika. Dat continent is trouwens de intercontinentale kernactiviteit van Brussels Airlines dat aldaar door de jaren heen een sterke aanwezigheid en expertise heeft opgebouwd met een uitgebreid netwerk van 23 bestemmingen, vooral in West- en Centraal-Afrika.  Brussels Airlines is dan ook binnen de Eurowings Group verantwoordelijk voor de businessafdeling “lange afstand”. In lange afstandsvluchten is er bovendien wat Afrika betreft weinig concurrentie van lage-kostenmaatschappijen.

De historische band tussen de luchtvaartmaatschappij en het continent werd onlangs nog verstevigd. Recent werden immers de Afrikaanse verkoopactiviteiten van Brussels Airlines, Austrian Airlines, Edelweiss, Eurowings, Lufthansa en SWISS volledig in één organisatie geïntegreerd en werd het regionale verkoopkantoor voor de Sub-Sahara naar het hoofdkantoor van Brussels Airlines in ons land verhuisd. Zo neemt Brussels Airlines daar de lead voor de hele groep.

Op het einde van augustus kon Brussels Airlines een groei optekenen van 16,6%. Maar liefst 137.282 meer passagiers verkozen Brussels Airlines in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers op Europese vluchten steeg met 15,3%. Vluchten naar Azië telden 11,4% meer reizigers en die naar het Midden-Oosten 9,4%.  Op het Noord-Amerikaanse netwerk werden er 8,7% meer klanten geregistreerd.

De belangrijkste stijging tekende zich echter af op het Afrikaanse netwerk met maar liefst 31,4% (over dezelfde periode gesproken). Dit door de toevoeging van vele nieuwe vakantiebestemmingen in Noord-Afrika en dat in samenwerking met Thomas Cook, Neckermann en Pegase. Dat Brussels Airlines vanaf 2019 3 extra vluchten per week naar Gambia (Banjul) en 3 rechtstreekse vluchten per week naar Senegal (Dakar) toevoegt is dan ook volledig in bovengeschetst kader te zien.

 



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 7 november, 2018