De beurs als bondgenoot voor Aston Martin?

Sinds 1964 is Aston Martin de favoriete leverancier van ‘Bond’-wagens. Betere reclame voor een luxe-auto bestaat er natuurlijk niet. Toch vertaalde zich dat vele jaren niet in mooie verkoopcijfers. Zo ging het bedrijf in zijn lange geschiedenis al zeven keer failliet. Na zes jaar op rij verlies kwam er in 2017 echter een totale ommekeer. De eerste helft van 2018 oogt nog knapper en dus trekt Aston Martin goedgemutst richting de beurs. Na de (intussen uitgestelde) beursgang van Volvo leggen we nu ook die van de Britse autobouwer onder het vergrootglas.

23948552577_c60a61ddd4_b

Luxewagens in de lift

De verkoop van automodellen uit het zogenaamde middensegment vertraagt of erger nog, lijkt te stagneren. De nichemarkt van luxewagens die voor 200.000 euro of meer over de toonbank gaan, zit echter wel in een groeifase. Analisten voorspellen zelfs een jaarlijkse groei van meer dan 10% voor de volgende vijf jaar. Die groei situeert zich vooral in Azië en Rusland. Daar komen steeds meer miljonairs bij en geldt een luxewagen als een must-have.

Nadat Aston Martin (voluit Aston Martin Lagonda) zes jaar op rij met verlies afsloot – met in 2016 nog een verlies voor belastingen van meer dan 180 miljoen pond – boekte het bedrijf in 2017 circa 87 miljoen pond winst. Het bedrijf pakte in de media fier uit met haar recordwinst en recordomzet. In de eerste helft van 2018 steeg de omzet met 8% en de brutobedrijfswinst met 14%. Haar omzet haalt ze voor plus minus een kwart uit eigen land. EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika), APAC (Zuidoost-Azië) en de Amerika’s zijn elk goed voor ongeveer een kwart van de omzet.

De goednieuwsshow

Aston Martin grossiert de laatste tijd in opvallend positief nieuwsaston. Nadat het met een gelimiteerde productie van een (zelf te pimpen) replica van de Bond-wagen uit Goldfinger uitpakte, kondigde het bedrijf aan dat de elektrische Rapide E in de laatste ontwikkelingsfase zit en al volgend jaar op de markt zal komen. De wagen zou beschikken over een uiterst snel ladende batterij en een rijbereik halen van 320 kilometer. Er zullen echter maar 155 exemplaren op de wereld worden losgelaten. Aston Martin ziet het model vooral als ‘onderzoekslaboratorium’ voor toekomstige elektrische modellen die het onder de (hergelanceerde) merknaam Lagonda zal verkopen.

In 2017 tekende Aston Martin een omzetgroei op van maar liefst 47,6%, terwijl deze bij Ferrari “slechts” 10% bedroeg. Bij sectorgenoot Rolls Royce was er een daling met 5,8%, deels doordat de vernieuwde Phantom nog niet op de markt was gekomen. In 2017 verkocht Aston Martin 38,3% meer auto’s dan het jaar ervoor. Voor de komende jaren mikken analisten op een dubbelcijferige omzetgroei, met een versnelling in 2020 door de lancering van een SUV-model.

Fantastisch Ferrari?

Inspiratie voor een beursgang halen de Britten bij de Italiaanse con-cullega Ferrari. Dat trok twee jaar geleden naar de beurs en kan ondertussen terugblikken op een bijna verdrievoudiging van haar koers. Ferrari is nu zo’n 21,4 miljard euro waard.

unknownBedrijven als Ferrari en Aston Martin worden door beleggers niet zozeer als autobedrijven gezien, maar wel als producenten van luxegoederen. Om een waardering te kleven op Aston Martin gaat men het bedrijf daarom niet alleen vergelijken met autobouwers als Ferrari, BMW en Daimler, maar ook met fabrikanten van totaal andere luxegoederen waaronder Hermès, LVMH, Richemont en Prada. Eigenaardig is dat niet, want fabrikanten van luxemerken kunnen hun producten letterlijk duur verkopen dankzij hun hoge prijszettingsmacht (met bijhorende hoge winstmarges). De vraag groter maken dan je aanbod is natuurlijk het beste wat je kan doen om je prijzen lekker hoog te houden. Aston Martin hanteert daarom een wachtlijst voor geïnteresseerde kopers.

Voor zijn groei in de komende jaren rekent Aston Martin niet alleen op de vraag van de nieuwe rijken in de groeilanden, maar ook op de lancering van elektrische luxewagens en een allereerste SUV. Groeien zonder aan de exclusiviteit te tornen lijkt het devies van Aston Martin. Op middellange termijn mikt het bedrijf op een verdubbeling van zijn jaarproductie: van 7.000 naar 14.000 wagens.

Aston Martin investeert stevig in haar “community”. Zo biedt het bedrijf bijvoorbeeld exclusieve try-outs van nieuwe modellen op de meest exotische locaties, VIP-behandelingen bij Formule 1-races en lifestyle evenementen aan. Branding van jachten, appartementen én zelfs een onderzeeër ondersteunen verder het luxe-imago van het merk.


Aston Martin spiegelt zich met haar beursgang aan Ferrari
, maar de vraag is wel of de vergelijking volledig opgaat. Zo zijn de winstmarges van Aston Martin enigszins vertekend omdat het bedrijf het gros van zijn ontwikkelingskosten activeert, terwijl Ferrari deze grotendeels onmiddellijk als kosten boekt. Daarnaast heeft Aston Martin ook meer nood aan investeringen dan Ferrari. Deze laatste heeft nog flink wat reservecapaciteit in zijn fabrieken, terwijl Aston Martin nog een nieuwe productie-eenheid in Wales moet financieren. Ook inzake restwaarde en wachtlijsten verschillen beide constructeurs van luxe-auto’s. Zo is de gemiddelde restwaarde van een Ferrari flink hoger dan deze van een Aston Martin. Ook zijn de wachtlijsten bij Ferrari heel wat langer dan bij Aston Martin.

Ferrari hield trouwens op 18 september haar investeerdersdag. Financieel directeur Antonio Picca Piccon kon terugblikken op sterke cijfers over de afgelopen maanden. Louis Camilleri, de opvolger van de in augustus plots overleden CEO Sergio Marchionne, bevestigde de bijzonder ambitieuze plannen van het bedrijf. Zo streeft Ferrari tegen 2022 naar een verdubbeling van zijn winst. Tegen dan moeten hybride auto’s goed zijn voor ongeveer 60 procent van de modellen van de groep. Over volledig elektrische wagens werd echter met geen woord gerept. Hoewel Camilleri letterlijk zei dat hij een zin verafschuwt waarin de woorden ‘Ferrari’ en ‘SUV’ samen voorkomen kondigde hij toch de lancering aan van de Purosangue,  – in de feiten wel degelijk – een Sports Utility Vehicle… “De beste wagen is degene die nog gemaakt moet worden.”, was dan ook oprichter Enzo Ferrari’s motto.

De recente groeisversnelling in de markt voor luxewagens is te danken aan de lancering van luxe-SUV’s.

schermafbeelding-2018-09-18-om-18-33-01

bron: Ferrari

 

Een stevig prijskaartje

De eigenaars van Aston Martin dromen van een beursgang waarbij het bedrijf op 5,5 miljard euro wordt gewaardeerd. De opgehaalde middelen uit de IPO moeten enerzijds dienen voor de financiering van de capaciteitsuitbreiding. Anderzijds moeten ze een gedeeltelijke lucratieve exit bieden aan de bestaande aandeelhouders. De twee grootste aandeelhouders zijn de Koeweitse investeringsgroep Investment Dar en de Italiaanse investeringsgroep Investindustrial die sinds 2012 37,5% in handen heeft. Ze zouden circa 25% van de aandelen op de markt brengen en zo mogelijk hun initiële inleg maar liefst vertienvoudigd zien. De derde aandeelhouder, Daimler, heeft een 4,9% belang en wil dit behouden.

Aston Martin staat echter wel onder een boom geparkeerd waarin een behoorlijk slechtgezinde duif huist. Die duif luistert naar de naam Brexit. Andy Palmer, de huidige CEO van Aston Martin, mengde zich daarom in de debatten en waarschuwde in een uitgebreid interview in de ‘Mail on Sunday’ voor de gevaren van een niet-onderhandelde Brexit. Dat deed hij in navolging van zijn con-cullega bij Jaguar Land Rover, Ralf Speth. Die kondigde in de pers aan dat een harde Brexit duizenden banen bedreigt in de Britse automobielsector en heel concreet zijn eigen bedrijf jaarlijks een dik miljard euro zou kosten.

Een harde Brexit zou voor een stevige disruptie zorgen in het business model van Aston Martin. De V12 motor (door Ford) en  de V8 AMG (door Mercedes-Benz) worden immers volledig in Duitsland geproduceerd. Ook aan exportzijde dreigen problemen vermits Aston Martin circa driekwart van haar wagens buiten het Verenigd Koninkrijk slijt. Nee, uitkijken naar 29 maart 2019 doen ze dus niet echt bij Aston Martin.

Een en al rozengeur en maneschijn?

De beursgang van Aston Martin is een verhaal met vele kanten. De brede Europese en Amerikaanse automarkt zit ongeveer aan de top, terwijl ook de Chinese markt vertraagt. In het luxe-segment is er echter nog wel ruimte voor groei. Auto’s bouwen en verkopen is een moeilijke business. Warren Buffett verwoordde onlangs zijn visie op de sector als volgt: “Je hebt enorm veel concurrentie; er is geen ‘first-mover’ advantage en het ene jaar win je, het andere verlies je.” Toch moeten we zijn woorden enigszins nuanceren, want Buffett is een belangrijke investeerder in BYD, een Chinese bouwer van elektrische wagens. Hoewel een hoge waardering een initieel beurssucces niet in de weg hoeft te staan, blijft de grootste vraag of Aston Martin niet te hoog mikt inzake de beoogde beurswaardering.

 unknown-1

Extra weetje: de Britse sportwagenfabrikant Lotus, sinds 2017 in handen van de Chinese groep Geely (zie link), wil met haar nieuwste model de volgende Bondwagen leveren en alzo Aston Martin uit de wielen rijden. Dit marketing instrument verliezen zou een smet op het blazoen van Aston Martin zijn.

 



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 18 september, 2018 in Aston Martin, beursgang, Ferrari, Jaguar, Land Rover, Lotus, SUV