De tanden in Apple gezet

Bij techbedrijf Apple zagen ze het vorige week nullen regenen. Maar liefst twaalf zelfs. Het bedrijf mocht zich op donderdag 2 augustus 2018 om 11u48 (in New York) het eerste biljoen-dollarbedrijf (865 miljard euro) noemen. Econopolis belegt sinds 2012 in aandelen van Apple. Het verhaal achter het duurzame succes…

De FAANG-bang

Apple werd zoals bekend in 1976 in een garage opgericht door twintigers Steve Jobs en Steve Wozniak en de veertiger Ronald Wayne. Die laatste verkocht de 10 procent van de aandelen die hij in handen had echter al na 12 dagen voor 800 dollar. Ze zouden nu 82 miljard waard zijn…

Dankt Apple het door mede-oprichter Wayne niet voorspelde succes aan haar producten? Haar financieel beleid? Haar historiek? Of aan haar investeerders? We zetten onze tanden even in Apple, lid van het zogenaamde FAANG-clubje (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Alphabet-dochter Google). Wie een blik werpt op onderstaande grafiek – de marktkapitalisatie van de Standard&Poor’s 500-index – beseft hoe belangrijk dit clubje vandaag de dag wel is. Hoewel, niet elk van deze ‘groten’ doet het momenteel even goed …

apple1

bron: Standard&Poor’s 500-index

Niet elke tech-gigant doet het even goed

Een tijd lang leken de techgiganten de veilige beleggershaven in tijden van handelsspanningen. Dat verhaal gaat echter niet langer voor iedereen op. De sociale mediabedrijven Facebook en Twitter hebben het moeilijker om te groeien, waarbij duidelijk wordt dat voornamelijk die laatste te weinig reclame-inkomsten genereert. Netflix worstelt dan weer met enorm hoge productiekosten. Het produceert en masse series en films en aan recordtempo om toch maar de grootste in stream-land te zijn. Een gevaarlijke strategie.

Amazon doet het daarentegen wel enorm goed en lijkt rotsvast, maar heeft als nadeel voor kleine beleggers dat het handelt aan een hoge prijs van ongeveer 1900 dollar. Het bedrijf is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een mastodont met een verwachte omzet voor 2018 van circa 235 miljard dollar. De hoge groei van de afgelopen jaren is te danken aan een sterke diversificatie, waarvan de meeste geslaagde Amazon Web Services is. Andere bedrijven zoals Microsoft en IBM sprongen ook op deze trein van cloud-diensten, maar Amazon is verreweg de meest succesvolle speler hierin. Vergelijk in onderstaande grafiek maar eens het verschil tussen het tweede kwartaal van 2017 met dat van 2018. En toch is het niet Amazon, maar wel Apple dat als eerste de magische grens van 1000 miljard dollar bereikt!

net-income-amazon

Duur, maar geliefd

Na één dag op de beurs was Apple in 1980 al 1,7 miljard dollar waard. Het was de meest succesvolle beursgang sinds die van Ford in 1956. En nu is het dus het eerste Amerikaanse bedrijf dat een beurswaarde van 1000 miljard dollar bereikt. In 2007 bereikte het Chinese oliebedrijf PetroChina echter al als eerste beursfonds deze magische grens. De koers stortte al snel volledig in. Zoiets zien we nog niet direct met Apple gebeuren. Vraag is: wat heeft Apple dan als streepje voor?

Al snel viel bij Apple een zeker stramien op te tekenen: het bedrijf lanceerde innovatieve tech-producten die uitblonken in design en gebruiksvriendelijkheid. Steeds makkelijker werd een groter – en dus niet per se heel technologisch onderlegd of professioneel – publiek bereikt. Dat is opvallend, want Apple is bezwaarlijk goedkoop te noemen.

Dat kan je zeker van het paradepaardje van Apple zeggen, de in 2007 gelanceerde iPhone. Diens rijk is zeker nog niet uit. De smartphonemarkt lijkt op het eerste zicht verzadigd.

smarthphones

Bron: https://www.statista.com/statistics/263437/global-smartphone-sales-to-end-users-since-2007/

Toch blijft de iPhone (versies 8 en X) het geniaal goed doen. Zelfs in op eerste zicht onverwachte markten zoals China en Japan. In het recentste kwartaal was China goed voor 18% van Apple’s totale smartphoneverkoop. Qua marktaandeel steeg Apple ook opvallend op een jaar tijd in China. Zeker als je met plaatselijk marktleider Huawei vergelijkt.

huw1

huw2

Financieel duurzaam

Wereldwijd blijft de consument het design, gebruiksgemak en vooral ook het Apple-imago appreciëren ondanks het hoge prijskaartje, maar ook de belegger blijft Apple koesteren.

Warren Buffett – eind 2017 in het bezit van ruim 165 miljoen Apple-aandelen – kocht in het eerste kwartaal 75 miljoen aandelen Apple bij; een stevig signaal voor de markt. Dat Apple voor Buffett zo’n goede investering leek mag voor een groot deel op het conto van Apple-CEO Tim Cook worden geschreven. Met een uitspraak als “If you want me to do things only for return-on-investment reasons, you should get out of this stock.”, maakte hij in 2014 al duidelijk dat hij voor duurzaamheid koos.

Onder Tim Cook verdubbelde de waarde van het bedrijf dat zijn voorganger Steve Jobs hem naliet. Sinds 2014 keert Apple een stabiel dividend uit. Nog betere muziek in de investeerdersoren was dat de tech-reus in de laatste negen maanden voor 54 miljard dollar eigen aandelen inkocht. Beleggers voelen zich goed bij dergelijke strategie. Van Cooks plan om voor 100 miljard dollar (gelijk aan 12% van de uitstaande aandelen!) eigen aandelen in te kopen moet zelfs nog 90% uitgevoerd worden!

Tel daarbij dat het bedrijf voor het vierde kwartaal op rij “double digits” heeft laten optekenen. Apple bouwt op een slim financieel model. Het is het ultieme voorbeeld van een ‘asset light company’. De nadruk ligt op cash flow boven snelle winst. De slimme supply chain maakt Apple een uiterst efficiënt cash generator.

Een zure Apple?

appleeEconopolis belegt reeds sinds 2012 in het aandeel Apple. Sindsdien deed Apple het significant beter dan de Nasdaq-index. De vraag is echter of gouden appels kunnen blijven geplukt worden.

Apple haalt winstmarges van rond de 25%; een cijfer dat eerder aan een luxebedrijf dan aan een techbedrijf doet denken. De consument voelt zich niet al te zeer afgeschrikt door de hoge prijzen van de producten, maar blijft natuurlijk alleen aan boord als de technologie ook mee, of zelfs nog voor is op zijn tijd. Apple bouwt op een stevig ecosysteem, maar de concurrentie staat natuurlijk ook niet stil. Apple moet dus blijven investeren in technologie en doet dat ook actief.

Verder dreigt ook een groeivertraging omdat de groei niet aan een grotere verkoop van iPhones ligt maar wel aan het fors hoger prijskaartje van de iPhone 8 en zeker de iPhone X. Dat kan je natuurlijk als bedrijf niet blijven doen. Benieuwd welke nieuwigheden Tim Cook uit zijn steeds opgerolde hemdsmouwen zal schudden tijdens zijn Key Note presentatie in september… en wat er dus op het einde van het jaar onder menig kerstboom zal liggen!



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 9 augustus, 2018