De verrijzenis van het blauwe vogeltje?

Sociale mediabedrijf Twitter blijft alomtegenwoordig met president Trump als een van de bekendste  en ferventste gebruikers. De meeste beleggers beleefden echter nog maar weinig plezier aan het aandeel. In het recente verleden en zeker gisteren toverde de koers van het aandeel – te midden van het ontij op de beurs – ongetwijfeld wel een glimlach op het gezicht van zijn aandeelhouders.

Groeibedrijf ?

twTwitter werd in november 2013 naar de beurs gebracht tegen 26 dollar per aandeel. De IPO (Initial Public Offering of beursintroductie) was initieel een succes, want de koers van het aandeel bereikte eind 2013 een piek van circa 70 dollar. Nadien ging het vooral bergaf met aandeel omdat de groei van het bedrijf stokte en omdat het bedrijf er maar niet in slaagde om winstgevend te worden. In juni 2016 bereikte het aandeel hierdoor een dieptepunt van circa 14 dollar. Gisteren klom de koers van het Twitter-aandeel met circa 12% en over de voorbije 4 maanden verdubbelde de koers zowat. Topman Jack Dorsey klopte zich op de borst omdat aantal mensen dat Twitter elke dag gebruikt al vijf opeenvolgende kwartalen op rij met meer dan 10% groeide. Het aantal gebruikers dat het sociale mediakanaal minstens 1 keer per maand gebruikt steeg veel minder spectaculair. Dit aantal nam in het voorbije jaar met 4% toe tot 330 miljoen, maar stagneerde in het voorbije kwartaal.

Eerste kwartaalwinst ooit

Het belangrijkste nieuws was gisteren echter dat het bedrijf voor het eerst in zijn 11-jarige bestaan een kwartaalwinst voorleggen. De winst was vooral te danken aan lagere kosten die het resultaat zijn van eerdere herstructureringen. Daarnaast leverde ook de lichte omzetgroei (2%, na vier kwartalen van omzetdaling op rij) een positieve bijdrage. Twitter realiseerde een netto courante winst van 91 miljoen dollar in het voorbije kwartaal. Voor het volledige jaar was er wel nog circa 108 miljoen dollar verlies.

Structurele handicap

Dat Twitter er eindelijk in slaagt om winst te boeken is uiteraard positief. Het verder verbreden van zijn gebruikersbasis verloopt echter moeizaam. Het belangrijkste probleem voor Twitter is dat het bedrijf er niet echt in slaagt om zijn gebruikersbasis te monetiseren. De omzet van het bedrijf bestaat voor circa 85% uit reclame-inkomsten. In tegenstelling tot Google en Facebook (samen goed voor 25% van de globale reclame-inkomsten en meer dan 60% van alle reclame-inkomsten op internet) die hun reclame-inkomsten nog steeds met een dubbelcijferig percentage zien groeien, slaagt Twitter er nauwelijks in om meer reclame-dollars binnen te rijven. Met zijn 330 miljoen gebruikers is Twitter weliswaar een relevante (niche)speler in sociale media, maar zolang het bedrijf geen oplossing vindt voor zijn magere reclame-inkomsten zal het een moeilijk verhaal blijven voor beleggers.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 9 februari, 2018

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.