Econopolis trok op researchtrip naar Brazilië

De groeilandenspecialist van Econopolis Gino Delaere trok op researchtrip naar Brazilië waar president Jair Bolsonaro aan zijn wittebroodsweken begonnen is. Het resultaat van zijn bedrijfsbezoeken leest u hier.

img_8460

 
De carwash van Bolsonaro

Jair Bolsonaro won in 2018 overtuigend de Braziliaanse presidentsverkiezingen en begon vorige week aan zijn ambtstermijn. De Brazilianen zagen in Bolsonaro de geknipte man om het land weer op de rails te krijgen. De Braziliaanse bevolking koos resoluut voor verandering en keek Bolsonaro’s soms bijzonder controversiële uitspraken door de vingers. Het had genoeg van de corruptie die dankzij de jarenlange dominantie van de socialistische Partido dos Trabalhadores (Arbeiderspartij) welig tierde. Het anticorruptie-onderzoek kreeg de toepasselijke naam ‘Lava Jato’ of ‘Car Wash’ mee. Bolsonaro moet het land uit deze zware politieke crisis trekken, maar ook sociaal – de straten weer veilig krijgen – en economisch heeft de nieuwbakken president de nodige werven.

Brazilië heeft net één van de grootste recessies ooit achter de rug met een hieraan gekoppelde fors opgelopen werkloosheid. Daarnaast torst het land een stevig overheidstekort; neemt de staatsschuld toe en kent het een sociale zekerheidssysteem dat in de toekomst niet langer te financieren valt… Vandaag geeft Brazilië evenveel uit aan pensioenen dan aan onderwijs en infrastructuur samen. De staatspensioenen bedragen ongeveer een derde van alle overheidsuitgaven en min of meer een tiende van de totale Braziliaanse economie. En dat in een land me een gemiddelde leeftijd van ongeveer 31 jaar!

Wittebroodsweken

De nieuwe president laat zich bijstaan door een economisch team onder leiding van de gerespecteerde econoom Paulo Guedes die bekend staat als een grote voorstander van een strikt begrotingsbeleid, privatiseringen en een pragmatische hervorming van het pensioenstelsel. Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren van de financiële markten die Bolsonaro zijn wittebroodsweken gunnen.

De Braziliaanse aandelenindex Ibovespa doet het in 2019 voorlopig allesbehalve slecht. De keerzijde van de medaille is echter wel dat bij het uitblijven van een grondige aanpak van de problemen, de markten het snel voor bekeken zullen houden; hun winsten zullen boeken en het geld terug uit het land zullen halen. Dat zou voor een nieuwe golf van problemen kunnen zorgen. Dus het is in feite redelijk binair: erop of eronder. Bij Econopolis volgen we deze evolutie van nabij op. Het blijft de eerstkomende maanden uitkijken naar duidelijke signalen dat Bolsonaro ook daadwerkelijk waarmaakt waarvoor hij zich heeft geëngageerd. Tot op heden namen we wat winst van tafel in bepaalde posities, zowel langs aandelenzijde als obligatiezijde. Gemiddeld genomen blijven we behoorlijk wat blootstelling naar het Zuid-Amerikaanse land aanhouden.

Braziliaanse bedrijfsbezoeken

schermafbeelding-2019-01-15-om-15-14-19Brazilië bezit tal van troeven. Het land beschikt over een aantal wereldspelers van bedrijven (global challengers), maar heeft ook meerdere lokale kampioenen (local champions). Daarnaast is het opvallend dat de gemiddelde corporate governance in Brazilië vrij hoog scoort in vergelijking met andere groeilanden. Er zijn tal van goed geleide bedrijven te vinden met sterke managementteams die een mooie track record kunnen aantonen. Onze groeilandenspecialist Gino Delaere trok recent naar Brazilië en sprak er met een dertigtal bedrijven. Hij bezocht het bekende Ambev, de belangrijkste Braziliaanse brouwer met eveneens een sterke activiteit in niet-alcoholische dranken. Ook OdontoPrev, marktleider binnen tandheelkunde, kreeg Econopolisbezoek. Dit bedrijf heeft een radicale technologische make-over achter de rug en blijft verder innoveren en zodoende marktaandeel van de concurrentie afsnoepen. Een andere dominante speler die Gino bezocht is autoverhuurbedrijf Localiza dat recent fuseerde met Hertz Brazilië. Op termijn wil men naar een 50% marktaandeel evolueren door nieuwe groeisegmenten aan te boren en meer consolidatie in de sector die bovendien volop aan het digitaliseren is.
img_8504

Minder gekend, maar alleszins veelbelovend bleken Lojas Americanas en MagazineLuiza. Dit laatste bedrijf is in oorsprong een retailer van huishoudtoestellen en electronica. Het bedrijf heeft zich intussen volledig getransformeerd tot een significante e-commerce speler. Deze metamorfose is op vrij spectaculaire wijze gebeurd waardoor het bedrijf nu goed geplaatst is om verder te kunnen profiteren van de explosieve groei in dit segment. Een andere Braziliaanse retailer is Lojas Americanas. Ook zij hebben vroeg ingezien dat consumenten ook in Brazilië meer online zouden gaan kopen en hebben hun strategie hierop aangepast. Ze hebben een belang in B2W, één van de belangrijkste e-commerce platformen. Het mag duidelijk zijn dat er in Brazilië zeker geen gebrek is aan interessante bedrijven die door goede management teams geleid worden.

schermafbeelding-2019-01-15-om-15-14-11Econopolis volgt met Gino Delaere en Leona Tan, het Emerging Markets team met uitvalsbasis Singapore, de economische situatie van Brazilië en de andere groeilanden onder andere door bedrijfsbezoeken van heel nabij op. Via deze researchtrips worden macro-economische ideeën ter plaatste getoetst aan de actualiteit en wordt er actief gezocht naar nieuwe investeringsopportuniteiten.



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 15 januari, 2019