Geen kat in de zak op Werelddierendag

Vandaag op Werelddierendag duikt Econopolis in de cijfers achter de huisdierenindustrie. De grootste hap uit het huisdierbudget gaat naar dierenvoeding. Eén van de grote spelers in die sector is het Nederlandse chemie- en biotechnologiebedrijf DSM. 

2 miljoen katten, 1,5 miljoen honden

img_4126Vandaag 4 oktober is het werelddierendag. Het is de feestdag van Fransiscus van Assisi (1182-1226), de geestelijke die sprak met vogels; een worm hielp bij het oversteken en een wolf de vrede liet sluiten met de inwoners van Gubbio. Kortom, Fransiscus van Assisi was de ultieme dierenvriend. Misschien bent u zelf ook zo’n grote dierenvriend. Immers, in België worden maar liefst anderhalf miljoen honden en meer dan twee miljoen katten gehouden.

De Financiële Overheidsdienst (FOD) Economie berekende dat Belgische gezinnen jaarlijks zo’n anderhalf miljard euro – ongeveer 1% van het uitgavebudget – spenderen aan hun huisdieren. In deze cijfers zijn trouwens alle Belgische gezinnen verrekend, dus ook die zonder huisdieren.

De aankoop van huisdieren weegt het minst zwaar door in de totale kostprijs van huisdieren (4%). Andere “dierenuitgaven” zijn verzorgingsproducten (6%), speelgoed en huisdierartikelen zoals leiband of kattenbak (11%) en medische kosten zoals dierenartsbezoek en medicatie (23%). De grootste hap uit het huisdierbudget gaat naar dierenvoeding (56%). Wie daar rijk van wordt? Enkele grote spelers waaronder het Nederlandse chemiebedrijf DSM, voluit Koninklijke Dutch State Mines NV (en oorspronkelijk opgestart als Nederlandse Staatsmijnen).

Van steenkool tot probiotica

dsm-takes-second-spot-on-fortune-s-change-the-world-listDe Nederlandse Staat was tot 1989 de enige aandeelhouder van DSM en verkocht in 1996 haar laatste aandelenbelang. De onderneming, actief in ruim 60 landen, staat genoteerd aan Euronext Amsterdam en is vertegenwoordigd in Econopolisfondsen en Crelanfondsen.

DSM verdeelt haar activiteiten over twee businessgroepen: Performace Materials en Nutrition. Deze laatste businessgroep staat onder andere in voor voedingsingrediënten voor mens en dier gecreëerd met bio-, nanotechnologie en chemische procestechnologie. Met producten als OVN (Optimum Vitamin Nutrition), Rovimax, Carophill en Romzyne legt DSM de focus op vitamines, carotenoïden, eubiotica en voedingsenzymen voor dieren.

schermafbeelding-2018-10-01-om-16-44-43Ook zet DSM vol in op probiotica. Deze micro-organismen versterken de darmflora. Ze dringen via voeding en voedingssupplementen het aantal ziekteverwekkende bacteriën terug; ondersteunen het immuunsysteem en beschermen de darmwand, als je ze in voldoende hoeveelheden inneemt. Deze  levende beestjes houden zo niet alleen uw gezondheid, maar ook dat van uw huisdieren op peil.

DSM is een voorbeeld van een bedrijf dat zich telkens weer weet heruit te vinden. Het Duitse bedrijf Evonik Industries AG, een sectorgenoot van DSM in de chemie, diversifieerde trouwens onlangs ook van ‘basic chemicals’ richting voedingssupplementen.

Geëngageerd leiderschap

feike_sijbesma-1495556952Chemie- en biotechnologiebedrijf DSM staat sinds 2007 onder leiding van CEO Feike Sijbesma, van opleiding medisch-moleculair bioloog. In een interview met Bloomberg verklaarde hij onlangs dat “DSM vol inzet op voeding, gezondheid en duurzaam leven”, wat best opvallend mag genoemd worden van een voormalig steenkoolproducent.

Sijbesma is ook commissaris bij Unilever en De Nederlandsche Bank en werd onlangs door Fortune opgenomen in haar World’s 50 Greatest Leaders. Hij weet er zich als één van twaalf CEO’s omringd door onder andere de Franse president Emmanuel Macron, Bill en Melinda Gates, Tim Cook en Oprah Winfrey. In deze lijst neemt Fortune denkers, sprekers en doeners op die hedendaagse maatschappelijk relevante uitdagingen aangaan.

DSM zet vol in op diversificatie van activiteiten, maar hecht daar ook veel belang aan bij haar aanwervingen. Of in de woorden van Sijbesma zelf: ‘Het is  gevaarlijk als bedrijf om bijziend te worden. En daar krijg je last van als je allemaal mensen van dezelfde nationaliteit, geslacht, leeftijd en achtergrond in de top van je organisatie hebt, die dezelfde kranten lezen, uit dezelfde wereld komen en elkaar vaak (her)bevestigen. Het voelt vertrouwd, maar is riskant. Een innovatief bedrijf heeft diversiteit nodig.’(bron: vno-ncw.nl)

Sijbema’s nominatie volgt op DSM’s verkiezing tot nummer 2 in de Fortune-lijst van bedrijven die de wereld veranderen. Ze moeten enkel JPMorgan Chase laten voorgaan. Apple vervolledigt de top-3.

Duurzaamheid is vitaal

Hoe innovatief is het bedrijf in vergelijking met sectorgenoten en neemt het bedrijf hier een voortrekkersrol in? Hoe belangrijk zijn de sociaalgeïnspireerde activiteiten voor het zakelijk cijfer van het bedrijf? En, vooral, wat is de maatschappelijke en duurzame reikwijdte van deze activiteiten? Dat zijn de factoren die Fortune in rekening brengt en waarin dus DSM hoog scoort.

Dat doet het bedrijf ook in vele externe duurzaamheidsanalyses. De fondsbeheerders van Econopolis raadplegen deze analyses grondig. Econopolis draagt duurzaamheid dan ook hoog in het vaandel. DSM scoort sterk en is binnen haar sector – “Chemicals” – één van de beste leerlingen van de klas. Of hoe een nieuwsbrief begint met een hond en een kat en uiteindelijk een verhaal over duurzaamheid wordt…



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 4 oktober, 2018