IAA: volle gas elektrisch?

Op 12 september gooit het autosalon in Frankfurt opnieuw zijn deuren open. De IAA of ‘Internationale Automobil-Ausstellung’ zoals de beurs officieel heet, is het grootste evenement ter wereld in zijn soort. Elektrische voertuigen zijn momenteel nog onbeduidend in de wereldwijde autoverkoop, maar je kan er donder op zeggen dat er heel veel aandacht zal naartoe gaan in Frankfurt.

Het walhalla voor de autoliefhebber

September 5, 2017

De 66e editie van de IAA in 2015 – in de even jaren is de beurs voorbehouden voor bedrijfsvoertuigen en wordt het evenement in Hannover gehouden – trok meer dan 930.000 bezoekers, waarvan één derde van buiten de Europese Unie. De stelling dat jongeren zich minder interesseren voor auto’s dan vroeger klopt niet als men voortgaat op de leeftijdspiramide van de beursbezoekers. Met een gemiddelde leeftijd 34 jaar is de bezoeker van het salon immers fors jonger dan de gemiddelde Duitser. De IAA trekt zoals de meeste autosalons een mix aan van zowel professionele als particuliere bezoekers. Door zijn hoge bezoekersaantal en de wereldwijde persaandacht die de IAA geniet, vormt deze beurs het ideale uitstalraam om nieuwigheden onder de internationale aandacht te brengen. Zo vielen tijdens de editie van 2015 liefst 60 wereldpremières te bewonderen.

Elektrische auto aan de vooravond van zijn grote doorbraak ?

De editie van 2017 zal ongetwijfeld in het teken van elektrificatie, connectiviteit en zelfrijdende auto’s staan. Veel van deze technologieën zijn nog niet volledig volwassen. Zo kunnen bijvoorbeeld een Tesla S of een Cadillac CT6 al een aardig stukje zelfstandig rijden op de snelweg, maar kan het nog decennia duren vooraleer zelfrijdende wagens overweg kunnen met alle dagdagelijkse verkeerssituaties. Elektrische wagens zijn daarentegen goed op weg om door te breken bij een ruimer publiek. Rond 1900 waren elektrisch aangedreven wagens de norm. Nadien werden ze verdrongen door de opkomst van voertuigen met verbrandingsmotoren die veel performanter waren. Tesla heeft de elektrische wagen in de voorbije paar jaar opnieuw op de kaart gezet. Initieel werd dit bedrijf meewarig bekeken. Nu de wagens Tesla doordringen in lagere marktsegmenten, kunnen de andere autoconstructeurs het zich niet langer permitteren om geen eigen elektrisch aangedreven modellen te ontwikkelen. Ook het dieselschandaal en de steeds strengere uitstootnormen vormden hiertoe een belangrijke stimulans.

iaaEen autobeurs als de IAA vormt het ideale platform voor constructeurs om hun plannen voor elektrische auto’s onder het voetlicht te brengen. Jaguar LandRover en BMW lieten deze week al van zich horen. Jaguar Land Rover (dat gecontroleerd wordt door het Indiase Tata Motors) kondigde aan dat al zijn modellen vanaf 2020 verkrijgbaar zullen in een elektrische variant (puur elektrisch of hybride). Deze verklaring is ambitieus omdat de groep pas in de tweede helft van volgend jaar zijn eerste volledig elektrische voertuig – de Jaguar I-PACE – op de markt brengt. Met zijn i-modellen was BMW een voorloper inzake elektricificatie, maar raakte nadien een deel van zijn voorsprong kwijt. De groep belooft nu een tandje bij te steken. In de komende acht jaar wil topman Harald Krüger 12 puur elektrische wagens en 13 hybrides lanceren, waaronder een elektrische mini in 2019 en een elektrische X3 in 2020. Mercedes kondigde vorig jaar op het autosalon in Parijs al een offensief aan inzake elektrische auto’s. Moedermaatschappij Daimler houdt zijn investeerdersdag op 11 september (niet toevallig een dag voor de start van de IAA). Ook hier zal vermoedelijk opnieuw veel aandacht gaan naar elektrificatie. Op de IAA presenteert Mercedes onder meer 3 prototypes van volledig elektrische auto’s onder het daarvoor voorbehouden EQ-label. Ook Volkswagen, de grootse autoconstructeur ter wereld, zal zich zeker van zijn beste kant laten zien in Frankfurt. Voor het concern uit Wolfsburg lijkt het ontwikkelen van een vloot performante elektrische voertuigen de beste manier om het dieselschandaal zo snel mogelijk te doen vergeten.

Een aantal (niet-Duitse) autoconstructeurs waaronder Volvo en Nissan laten de IAA links liggen. Volvo liet eerder dit jaar al weten om vanaf 2019 enkel nog hybride of puur elektrische wagens te gaan aanbieden. Nissan stelde gisteren zijn nieuwe Leaf voor in Tokyo. Tot nu toe verkocht het merk al bijna 300.000 Leaf’s, wat het model tot meest succesvolle elektrische wagen maakt! De nieuwe Leaf krijgt niet alleen een compleet andere look, maar vooral een groter rijbereik (circa 400 km). Hierdoor zou de wagen een nog breder publiek moeten kunnen bekoren.

Rendabiliteit blijft de grootste uitdaging

De belangrijkste uitdaging ligt echter niet in het ontwikkelen en produceren van elektrische wagens. Met een leger ingenieurs, veel cash en hoogtechnologisch productieapparaat, mag het voor elke grote autoconstructeur geen probleem zijn om over enkele jaren over diverse modellen elektrische wagens te beschikken. De grote uitdaging blijft echter om hiermee geld te verdienen, en als het even kan dezelfde marges te realiseren als op auto’s met een klassieke verbrandingsmotor.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 8 september, 2017

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.