Juweliers in het defensief

Wat hebben het Deense Pandora en het Amerikaanse Signet Jewelers met elkaar gemeen? Ze zijn beide actief in juwelen en hun aandelenkoers kelderde dit jaar al met ongeveer 40%. Hoe valt dit te rijmen met het zonnige economische plaatje?

pandoraPandora werd opgericht in 1982. Het bedrijf ontwikkelt, produceert (in eigen ateliers in Thailand) en verkoopt hedendaagse juwelen. De producten van Pandora zijn goedkoop. Zo kosten de meeste ringen van het bedrijf maximaal 150 euro. Pandora heeft een webwinkel, maar verkoopt het gros van zijn producten via circa 7.700 ‘bakstenen’ winkelpunten, waaronder 2.300 concept stores. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 20 miljard Deense kroon (circa 2,7 miljard euro) en telde bijna 24.000 werknemers, waarvan de helft in Thailand. De verticale integratie (eigen productie) zorgt voor een hoge bedrijfswinstmarge (circa 33%).

Signet Jewelers is ’s werelds grootste juwelenretailer, maar is enkel actief in de VS (90% van de omzet), het VK en Canada. De meer dan 3.600 winkels van de groep dragen de uithangborden Kay Jewelers, Zales, Jared The Galleria Of Jewelry, H. Samuel, Ernest Jones, Peoples, Piercing Pagoda and JamesAllen.com. In tegenstelling tot Pandora dat enkel goedkope juwelen aanbiedt, heeft Signet met zijn diverse uithangborden een aanbod juwelen voor elk budget. De bedrijfswinstmarge van Signet (circa 11%) bedraagt echter slechts een derde van deze van Pandora.

Pandora’s groeiverhaal staat onder druk

Het aandeel Pandora behoort dit jaar tot de zwakst presterende aandelen uit de STOXX Europe 600, de index van de 600 belangrijkste Europese aandelen. De zwakke koersontwikkeling van het bedrijf hangt nauw samen met de recente teleurstellende resultaten. In het verleden was Pandora een uitgesproken groeiverhaal, gedreven door de continue sterke expansie van zijn verkoopkanaal en de omzetgroei bij bestaande winkels. Sinds vorig jaar zitten er scheurtjes in het groeiverhaal. Zo groeide de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar nog met 16%, maar de winst stagneerde. De directie gaf ook aan de omzetgroei voor het hele jaar aan de onderkant van de eerder opgegeven vork (13 à 18% groei) zal uitkomen. Vooral in de VS – goed voor bijna een kwart van de omzet – is de marktomgeving uitdagend. In het derde kwartaal steeg de omzet in de VS met 4%. De groei was echter volledig te danken aan de uitbreiding van het winkelnetwerk en de webshop, want in de bestaande winkels liep de omzet terug. Volgens de directie is de marktomgeving in de VS uitdagend en voeren concurrenten steeds meer promoties.

Ook Signet heeft het moeilijk

Na enkele jaren van sterke groei staan de resultaten van Signet onder druk. Zo daalde de omzet op vergelijkbare basis met 5% in het derde kwartaal. Een deel van deze daling was te wijten aan weersomstandigheden (orkanen) en problemen ten gevolg van het uitbesteden van de kredietportefeuille. Gecorrigeerd voor uitzonderlijke kosten daalde de winst met een kwart. De directie verlaagde de omzet- en winstverwachtingen voor het volledige jaar.

Disruptie en een overbevolkt winkellandschap

dead-mallDe tegenvallende resultaten in de VS van zowel Pandora als Signet zijn opmerkelijk omdat de (Amerikaanse) economie het goed doet, het consumentenvertrouwen hoog is en krediet goedkoop is. De totale kleinhandelsverkopen in VS groeien wel, maar de verkoop in traditionele winkels krimpt omdat consumenten steeds meer online kopen. Dit fenomeen raakt niet alleen de juweliers in de VS, maar bijna alle non-food retailers. Het succes van de webwinkels zorgt ervoor dat het aantal bezoekers en dus ook de verkopen in veel van de circa 1.200 Amerikaanse shoppingcentra onder druk staan. Bovendien hebben webwinkels een (veel) lagere kostenstructuur, waardoor het voor fysieke winkels die weinig toegevoegde waarde bieden erg moeilijk is om te concurreren.

De oplossing voor de juweliersketens ligt onder meer in het verder uitbouwen van een eigen performante webshop. Daarnaast is een rationalisatie van hun netwerk fysieke winkels in een aantal gevallen zinvol. Op basis van hun koers multiples lijken zowel Pandora als Signet goedkope aandelen, maar het bijsturen van het bedrijfsmodel kan (veel) tijd en geld kosten. Sowieso is de verwachting dat in de VS tal van shopping centra hun deuren zullen sluiten in de komende jaren.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 22 november, 2017

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.