Kinepolis: the empire strikes again

Eind september kondigde Kinepolis zijn grootste overname ooit aan. Nauwelijks drie maanden later maakt de groep al nieuwe overnameplannen bekend. Voor investeerders zijn deze transacties echter geen grote verrassing, want ze sluiten naadloos aan bij de ambitie van de groep om zijn aantal bioscoopcomplexen te verdubbelen tot 100.

kinepolisKinepolis ontstond in 1997 uit de fusie van de familiale bioscoopgroepen Bert en Claeys. Begin december 2017 telde Kinepolis 48 bioscoopcomplexen met in totaal meer dan 500 zalen in 7 Europese landen (België, Frankrijk, Spanje, Nederland, Polen, Zwitserland en Luxemburg). In tegenstelling tot diverse concurrenten heeft Kinepolis een groot deel van zijn complexen in eigendom. In de eerste helft van dit jaar kwam iets meer dan de helft van zijn inkomsten uit bioscooptickets, een klein kwart uit verbruik in de zalen, zo’n 13% uit evenementen in de bioscopen en het saldo uit vastgoed, filmdistributie en reclameregie.

Eerste stap buiten Europa

Enkele weken geleden rondde Kinepolis de overname van Landmark Cinemas af. Dit bedrijft telt 44 bioscoopcomplexen met in totaal 303 zalen. In tegenstelling tot Kinepolis huurt Landmark 2/3 van zijn complexen (die goed zijn voor 95% van de bezoekers). Met een marktaandeel van 10% is Landmark het nummer twee in Canada, na marktleider Cineplex die zo’n 80% van de markt controleert. Voor de overname van Landmark betaalde Kinepolis circa 84 miljoen euro. Met Landmark zette Kinepolis zijn eerste stap buiten Europa. De keuze voor Canada is echter beredeneerd. Sowieso is Kinepolis enkel geïnteresseerd in bioscopen in stabiele landen waarvan het de cultuur verstaat. Kinepolis ziet Canada als een interessante markt omdat de economie er structureel in de lift zit. Ook de Canadese bevolking groeit en is relatief jong.

kineOp tweede kerstdag maakte Kinepolis de overname van het Nederlandse NH Bioscopen bekend. Deze acquisitie omvat twee bestaande bioscoopcomplexen en een nieuwbouwproject. Kinepolis betaalt de familiale aandeelhouders van NH Bioscopen 27,5 miljoen euro voor de overname. Voor Kinepolis is de overname interessant omdat het hierdoor zijn positie op de Nederlandse markt – waar het momenteel een marktaandeel heeft van zo’n 8,5% – verder kan verstevigen. Vóór de overname telde Kinepolis al 15 bioscoopcomplexen in Nederland door de overname van de groep Wolff-bioscopen in 2014 en de realisatie van diverse nieuwbouwprojecten. Na de overname van NH Bioscopen zal Kinepolis in totaal 93 bioscoopcomplexen tellen waarvan 43 in eigendom.

Focus op integratie en opportuniteiten

Op korte termijn verschuift de focus van de directie van Kinepolis naar de integratie van de overgenomen bedrijven. Door de sterke kasstroomgeneratie kan de opgelopen schuldpositie vrij snel afgebouwd worden. We verwachten dat Kinepolis naast het opzetten van ‘greenfields’ (nieuwe bioscoopcomplexen, in Nederland en Frankrijk is daar echter nog weinig ruimte voor) actief zal blijven deelnemen aan de consolidatie in de sector. Kinepolis verwacht dat in de komende jaren diverse kleine familiale bioscoopgroepen verkocht zullen worden omdat ze met successieproblemen kampen en omdat ze toe zijn aan investeringen in markten en in de vernieuwing van hun complexen.

Droomdecennium

kinepolis-001

Na de beursintroductie in 1998 zagen Kinepolis-aandeelhouders meer dan 10 jaar zwarte sneeuw, onder meer door de faliekant afgelopen overname van het Duitse CinemaxX. Het afgelopen decennium maakte dit met een rendement van 950% (inclusief dividenden) echter volledig goed. Aandeelhouders van het eerste uur kunnen nu immers terugblikken op een jaarlijks rendement van meer dan 10%. De sterke prestatie van de voorbije 10 jaar is vooral de verdienste van de huidige directie. Haar ambitie is ervoor te zorgen dat Kinepolis niet alleen de beste marketeer, maar ook de beste cinema uitbater en de beste vastgoedbeheerder is. Dat klinkt pocherig, maar dat is het niet. In de voorbije 10 jaar groeide het bedrijf immers uit tot een geoliede cashmachine die een jaarlijkse omzetgroei van gemiddeld zo’n 5% en een verdrievoudiging neerzette in een markt die per saldo weinig groei liet zien. De uitdaging voor de komende jaren bestaat erin om de know how en het Kinepolis filmbelevingsconcept verder internationaal uit te rollen zonder daarbij veel in te boeten aan efficiëntie. We kijken alvast uit naar de volgende afleveringen in de Kinepolis-saga.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 28 december, 2017

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.

< Lees ons vorig artikel