Loopt het bij Volvo Cars op wieltjes?

De Zweedse autobouwer Volvo Cars trekt nog dit jaar naar de beurs. De Chinese eigenaar van Volvo Cars, Zhejiang Geely Holding Group Co.Ltd (ZGH), rekent op voldoende interesse. Econopolis onderzoekt het waarom van deze beursgang.

Wie zijn de hoofdrolspelers in dit verhaal?

oude-volvo1) Volvo Cars. De Zweedse autobouwer wordt vooral met ‘veiligheid’ geassocieerd. Die zit in het DNA van het bedrijf ingebakken. Het was trouwens een ingenieur bij Volvo die in 1959 de driepuntsgordel uitvond.

Het Amerikaanse automerk Ford kocht de personenwagendivisie van Volvo in 1999. Op 2 augustus 2010 nam Zhejiang Geely Holding Group Co.Ltd (ZGH) Volvo Cars over voor 1,8 miljard dollar.

 

2) Zhejiang Geely Holding Group Co.Ltd (ZGH), opgericht in 1986, maakte eerst koelkasten, vervolgens brom- en motorfietsen om zich in 1997 met Geely Automobile op de personenwagenmarkt te storten. ZGH is de grootste aandeelhouder van het Maleisische Proton (49,9%, 2017) en het Duitse Daimler (9,69%, 2018) en nam het meerderheidsbelang van Proton in het Britse Lotus over (51%).

schermafbeelding-2018-08-20-om-14-42-373) Geely Automobile is de derde nationale automobielproducent in China en staat sinds 2005 genoteerd op de Hong Kong Stock Exchange. Volvo Cars en Geely Automobile opereren onafhankelijk van elkaar, maar werken samen op deelterreinen, zoals in de joint venture Lynk & Co die midden 2017 werd opgericht en waarin ZGH een belang van 20%, Geely Automobile 50% en Volvo Cars 30% heeft. Geely Automobile is beursgenoteerd, ZGH niet.

geelyginoHet Econopolisteam in Singapore onder leiding van Gino Delaere, verantwoordelijk voor  de aandelenselectie in de groeilandenfondsen, had al meermaals – o.a. ook eerder dit jaar – ontmoetingen met het management van Geely Automobile in Hong Kong. Econopolis hecht er immers belang aan actief met bedrijven te interageren en ze zoveel mogelijk ook ter plaatse op te zoeken.

 

Waarom lijkt Volvo Cars zo aantrekkelijk?

De voorbije jaren is de omzet en winst van Volvo Cars fors de hoogte ingegaan en dus ook de waarde van het bedrijf. Sinds 2011 steeg het aantal verkochte Volvo’s met 27%. In die periode klom de omzet met bijna 70% en steeg de nettowinst met factor 11. De operationele winstmarge klom van 1,3% tot 6,7% in dezelfde periode.

In 2017 verkocht Volvo Cars wereldwijd 571.577 auto’s. Dat waren er 7% meer dan in 2016. In Europa realiseerde Volvo Cars de helft van haar omzet. Daarenboven breidt het haar wereldwijde productiecapaciteit uit met een eerste fabriek in de Verenigde Staten die in het najaar van 2018 in werking zal treden. (Investering van 1,1 miljard dollar).

ZGH heeft overigens grootse plannen met Volvo Cars. Bedoeling is om tegen 2025 de huidige verkoop te verdubbelen en de rendabiliteit met de helft te laten toenemen. Tegen die tijd zou de helft van de Volvo-modellen ook elektrisch moeten zijn.

Potentiële investeerders kleven een waarde van 30 miljard dollar op de autobouwer. Als de Chinezen van ZGH 15% van Volvo Cars naar de 
beurs brengen, zou dat de grootste Zweedse beursgang zijn sinds die van telecomgroep Telia (2000). Naar verluidt wordt een duale notering (Zweden en Hong Kong) overwogen.

Waarom lijkt het Chinese moederbedrijf ZGH zo aantrekkelijk?

ZGH kocht een aanzienlijk belang in Daimler dat (luxe)wagens van de merken Mercedes en Smart ontwikkelt, produceert en verkoopt. In 2017 mochten maar liefst 600.000 Chinezen zich de kersverse eigenaar van een Mercedes noemen. Met de aanschaf van Daimler heeft ZGH niet alleen een ‘winner’ in handen, maar ook de toegang tot de Duitse technologie, die in China als de allerhoogste staat aangeschreven. Daimler is daarnaast ook wereldleider op de vrachtwagenmarkt met merken als Mercedes, Freightliner, Fuso, Western Star en Bharat Benz.

imagesAlsof dat nog niet genoeg was namen de Chinezen ook een belang in de beursgenoteerde vrachtwagenbouwer Volvo Trucks (sinds 1999 geen link meer met Volvo Cars) in, een rechtstreekse concurrent van Daimler Trucks dus. Volvo Trucks heeft op haar beurt dan weer 45% in handen van een van de grootste Chinese truckbouwers, Dongfeng Commercial Vehicles en is in het land ook een belangrijke onderdelenfabrikant. De vrachtwagenmarkt is een cyclische groeimarkt met hoge marges; een markt die door de aanhoudende expansie van de internationale handel en goederenstromen structureel groeit.

(Voor meer informatie over de vrachtwagenmarkt zie hier).

Wie komt een beursgang van Volvo Cars ten goede?

schermafbeelding-2018-08-20-om-14-43-37Geely Automobile presteerde de afgelopen jaren zeer goed. Het aantal verkochte wagens is meer dan verzesvoudigde tussen 2007 en 2017 en de nettowinst in diezelfde periode vertienvoudigde.

Vandaag staat de koers echter onder druk (-44% sinds de start van het jaar). Die koersevolutie heeft alles te maken met de groeivertraging van de Chinese automarkt na een ongelofelijke boom, de afschaffing van de verplichting om met een Chinese partner te werken voor het opzetten van autofabrieken in China en de handelsoorlog met de VS. Ook concurrent Brilliance – een joint venture met BMW die BMW’s in China produceert – heeft het moeilijk op de beurs (-54% sinds de start van het jaar).

De consument is veeleisend. Die wil gevoed worden met nieuwe modellen en de allernieuwste technieken. Autobouwers zien hun R&D-kosten daarom steeds maar stijgen. ZGH koestert de ambitie om volledig elektrisch te gaan en streeft ernaar het eerste Chinese bedrijf te zijn dat erkend wordt als wereldleider in automobiel-technologie.

De recente aankoop van de belangen in Daimler en Volvo Trucks kostte ZGH meer dan 12 miljard dollar.Die kunnen ze niet alleen financieren uit dividenden van dochterondernemingen Geely Automobile of Volvo Cars. (Zo keerde die laaste in 2017 een dividend uit van 2,2 miljard kronen (250 miljoen dollar) waarvan 1,5 miljard kronen naar het moederbedrijf gingen.
terrafugia2

Dat ZGH gaf in 2017 14 miljard dollar uit aan verschillende investeringen, waaronder in Terrafugia, dat met de Transition en de TF-X vliegende auto’s produceert. Een beursgang van Volvo Cars kan voor een mooie injectie zorgen om alle ambities van ZGH, zowel voor de holding zelf als voor Volvo Cars én Geely Automobile te blijven waarmaken.

 

 

 



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 23 augustus, 2018 in auto, Daimler, Econopolis, elektrisch, Geely, groeilanden, Hong Kong, Mercedes, Singapore, truck, Volvo Cars, Zhejiang