Skip to the content

De Japanse auto­ industrie: glorietijd, concurrentie en toekomst

De Japanse auto­ industrie: glorietijd, concurrentie en toekomst
De Japanse auto­ industrie: glorietijd, concurrentie en toekomst

De Japanse auto-industrie beleefde een glorietijd in de jaren ‘80 en ‘90, maar ondervindt nu concurrentie van Amerikaanse, Europese, Zuid-Koreaanse en Chinese automerken.

Toyota en Suzuki zijn de twee opvallende Japanse autofabrikanten, met een relatief solide beursprestatie.

De Japanse auto-industrie beleefde een glorietijd in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Modellen van Toyota, Honda, Mazda, Nissan en Subaru waren zeer populair dankzij hun innovatie en betrouwbaarheid. Desondanks nam in de daaropvolgende decennia de concurrentie voor Japanse autofabrikanten toe, met name door de opmars van Amerikaanse en Europese autofabrikanten. Daarnaast wakkerde de opkomst van Zuid-Koreaanse en meer recent Chinese automerken de competitieve druk verder aan. In dit artikel richten we ons op twee prominente automerken uit het land van de rijzende zon.

Wereldwijd werden vorig jaar ongeveer 82 miljoen auto’s verkocht, waarvan ongeveer 37% in China, 12% in de rest van Azië, 23% in Noord-Amerika, 17% in Europa en 4% in Latijns-Amerika. Elektrische voertuigen vormden in 2023 circa 9% van de nieuwe auto’s in de Verenigde Staten (VS), 18% in Europa, 35% in China en 3% in Japan.

In Europa heeft Toyota ongeveer 7% marktaandeel, maar andere Japanse merken spelen hier een minder significante rol. In de VS staan de Japanse autofabrikanten sterker. Toyota is daar de nummer twee met ongeveer 14% marktaandeel. Honda heeft meer dan 8% van de markt in handen en Nissan meer dan 6%. In China wordt het marktaandeel van de Japanse automerken beïnvloed door het succes van lokale fabrikanten. Toyota heeft er via joint ventures nog bijna 8% marktaandeel en Honda meer dan 5%.

Toyota en Suzuki zijn de meest opvallende Japanse autofabrikanten, wat zich weer- spiegelt in hun aandelenkoers. Over de afgelopen tien jaar leverde Toyota gemiddeld 15,4% op (in yen, inclusief dividenden) en Suzuki 11,0%. De brede Japanse aandelenmarkt (Nikkei 225) steeg in dezelfde periode gemiddeld met 12,4% per jaar.

Toyota, dat in 2023 meer dan 11 miljoen auto’s verkocht, bevestigde zijn positie als de grootste autofabrikant ter wereld. Voorzitter Akio Toyoda staat bekend om zijn terughoudende houding ten opzichte van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Op de korte termijn lijkt de markt deze visie te delen, aangezien de groei van de BEV-markt enige vertraging vertoont. Desalniettemin is de verwachting dat batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) in de komende jaren aan belang zullen winnen, vooral in Europa en China, door dalende prijzen en verbeteringen in de laadinfrastructuur. Om zijn relevantie in deze markten te behouden, zullen de zes BEV-modellen die Toyota tegen 2026 in ontwikkeling heeft, een cruciale rol spelen.

Suzuki onderscheidt zich als een succesvolle nichefabrikant met een jaarlijkse verkoop van ongeveer 3,1 miljoen auto’s. Opmerkelijk is dat ongeveer 55% van deze verkopen plaatsvindt in India, via de joint venture Suzuki Maruti, die ongeveer 41% van deze groeimarkt in handen heeft. De overige voertuigen verkoopt Suzuki hoofdzakelijk in Japan en andere Aziatische landen.

Bernard Thant

Bernard Thant

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.