Van ChatGPT tot innovatie: de consument als kracht achter AI’s triomf
De enthousiaste acceptatie door consumenten van AI-tools, zoals ChatGPT, heeft de technologie geïntegreerd in het dagelijks leven en de economie.
De eerste golf van beleggingskansen richtte zich op AI-infrastructuur- bedrijven. De tweede golf zal zich meer richten op bedrijven die AI gebruiken om hun efficiëntie te verbeteren en kosten te verlagen, terwijl de derde golf zich zal richten op het bevorderen van langetermijninnovaties.
De opkomst van kunstmatige intelligentie in 2024
Het thema Artificiële Intelligentie (AI) heeft in de eerste helft van 2024 de investeringswereld gedomineerd, vooral binnen technologiegerelateerde sectoren. De aandelenmarkt is geboeid door de “picks, shovels, and gold pan” strategie, met bedrijven zoals Nvidia, Micron Technology, Arista Networks, Broadcom en Microsoft die aanzienlijke financiële winsten hebben behaald. Sinds de introductie van ChatGPT eind 2022 is deze investeringsaanpak, gericht op essentiële infra- structuur en technologie, zeer succesvol gebleken. Het onmiskenbare succes van AI is in grote mate te danken aan de enthousiaste acceptatie door consumenten, die dankzij het gebruiksgemak van ChatGPT, AI hebben geïntegreerd in hun dagelijks leven en de bredere economie.
De “picks, shovels and goldpan” strategie
De “picks, shovels and goldpan” investeringsstrategie, vernoemd naar de gereed- schappen van de California Gold Rush, richt zich op het investeren in technologieën en diensten die een industrie mogelijk maken, in plaats van in het eindproduct. Deze aanpak vermindert de risico’s die gepaard gaan met de markt voor het eindproduct, terwijl het profiteert van de algehele groei van de industrie. Tijdens de California Gold Rush van 1848 stroomden duizenden goudzoekers, bekend als ‘49ers, naar San Francisco en de omliggende gebieden, hopend op rijkdom. Hoewel uiteindelijk ongeveer 2 miljard dollar aan goud werd gewonnen, vonden maar weinig mijnwerkers fortuin. De echte winst werd behaald door degenen die essentiële benodigdheden, zoals pikhouwelen, schoppen en goudpannen aan de mijnwerkers verkochten.
De weg naar AI rendementen buiten de infrastructuurlaag
Het potentieel van AI strekt zich uit voorbij de “pick, shovel and goldpan” bedrijven naar degenen die AI in hun operaties toepassen. Binnen deze categorie zijn er tweebelangrijke investeringsgolven, waarbij de eerste zich meer op de korte termijn richt en daardoor meer tastbaar is dan de tweede. De eerste golf richt zich op bedrijven die AI gebruiken om hun efficiëntie te verbeteren, productiviteit te verhogen en kosten te verlagen door hun operaties te optimaliseren en processen te verbeteren. Technologiebedrijven die als eerste zullen profiteren, zijn softwarebedrijven met een groot klantenbestand en een breed distributiekanaal, zoals Salesforce, ServiceNow en Adobe. De tweede golf richt zich op het langetermijnpotentieel van AI, door geheel nieuwe producten, diensten en industrieën te creëren, vergelijkbaar met hoe innovaties zoals Uber, YouTube, sociale media en mobiel bankieren ontstonden in de vroege dagen van het internet. Het spotten van deze opkomende winnaars bevindt zich nog in een vroeg stadium, en het is mogelijk dat de belangrijkste toekomstige spelers nog moeten worden opgericht.
Huidige AI toepassingen in ecommerce en digitale advertenties
Twee subsectoren van het technologische landschap waar AI al aanzienlijke vooruitgang geboekt heeft, zijn e-commerce en digitale advertenties. Interessant genoeg zijn consumenten er zich niet altijd van bewust dat AI in deze processen wordt gebruikt.
AI heeft de retail- en e-commercesector gerevolutioneerd door operaties te optimaliseren en klantervaringen te verbeteren. AI-gestuurde aanbevelingsengines, voorraadbeheersystemen en magazijnbeheersoplossingen stroomlijnen operaties, verbeteren de arbeidsplanning door arbeidsniveaus af te stemmen op de voorspelde vraag, en verhogen de verkoop. Door enorme hoeveelheden gegevens te analyseren, maakt AI gepersonaliseerde winkelervaringen en efficiënt voorraadbeheer mogelijk, waardoor de juiste producten op het juiste moment beschikbaar zijn.
Hoewel retailers al digitale en e-commercestrategieën hebben omarmd, verschuift AI de balans nog meer naar een digitale omgeving. Paradoxaal genoeg kunnen bedrijven met hogere bedrijfskosten goed gepositioneerd zijn. De mogelijkheid van AI om efficiëntie te verbeteren in repetitieve en data-intensieve taken kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen binnen bedrijfskosten, waardoor marge-uitbreiding voor retailers wordt aangedreven. Retailers met een dominante e-commerce- strategie zullen bijzonder profiteren van AI. Grote e-commerce spelers in de VS, zoals Amazon, Walmart, eBay en Target, zullen aanzienlijke efficiëntiewinsten zien dankzij AI.
Net als de retail- en e-commercesector maakt de digitale advertentie-industrie al jaren gebruik van AI. De wereldwijde uitgaven voor online advertenties overschrijden 650 miljard dollar, waarbij Google het grootste aandeel (~39%) inneemt, gevolgd door Meta Platforms (~23%), Amazon (~9%) en Alibaba (~6%). Deze grote spelers investeren zwaar in de hele AI-keten, van hardware en cloudinfrastructuur tot eigen fundamentele AI-modellen en software, en passen AI actief toe in hun online advertentieactiviteiten. Programmatic advertising, dat AI gebruikt om adverteerders en uitgevers te matchen, en locatiegebaseerde advertenties zijn voorbeelden van de impact van AI. AI-algoritmen analyseren consumentengedrag en voorkeuren om gerichte advertenties te leveren, waardoor de effectiviteit van advertentiecampagnes toeneemt en het rendement voor adverteerders wordt gemaximaliseerd. Een opmerkelijk bedrijf in dit veld dat zich onderscheidt van de traditionele giganten is The Trade Desk. Het maakt gebruik van AI en machine learning-algoritmen om advertentieplaatsingen en biedprijzen in real-time te optimaliseren, zodat adverteerders de beste waarde voor hun uitgaven krijgen.
Generatieve AI, toegepast door toonaangevende advertentie- en communicatie- bedrijven zoals WPP, Omnicom Group, Publicis Groupe en Interpublic Group, vermindert aanzienlijk de tijd en middelen die nodig zijn voor het maken van advertenties. Deze technologie stelt deze uitgevers in staat om sneller en kosten- effectiever hoogwaardige inhoud te produceren. De resulterende efficiëntie vertaalt zich in kostenbesparingen voor adverteerders die het platform van The Trade Desk gebruiken, waardoor ze meer budget kunnen toewijzen aan advertentieplaatsingen en targeting.
Slotgedachten: De kracht van consumentenacceptatie
Als we reflecteren over de transformerende impact van AI in 2024, is het duidelijk dat technologie alleen, niet de enige drijvende kracht achter succes is. De ware kracht van de groei en integratie van AI in de economie ligt in de handen van consumenten. Hun enthousiaste acceptatie van AI-gestuurde tools zoals ChatGPT heeft de technologie in het dagelijks leven voortgestuwd, waardoor het een onmisbaar onderdeel van de bredere economie is geworden. Bedrijven die dit consument- gedreven momentum erkennen en benutten, zullen goed gepositioneerd zijn om te gedijen in de door AI gedreven toekomst. Technologie is belangrijk, maar het hebben van de consument aan je zijde is een cruciaal onderdeel van de puzzel, dat zorgt voor duurzame groei en innovatie in het AI-landschap.