Puur natuur is duur

Afgelopen maandag maakte de Zwitserse geur- en smaakstoffenreus Givaudan zijn grootste overname in 10 jaar bekend. Het bedrijf legt circa 1,3 miljard euro op tafel voor Naturex, een kleinere Franse concurrent gespecialiseerd in geur- en smaakstoffen uit planten. Hoewel beleggers hun neus ophaalden voor het hoge prijskaartje,  prezen ze wel het strategisch nut van de deal.

Van zijn omzet van 5 miljard Zwitserse frank, haalt Givaudan iets meer dan de helft uit smaakstoffen (aroma’s) en het saldo uit geurstoffen. De groep haalt bijna de helft van zijn omzet uit opkomende markten. Bij het grote publiek is het bedrijf een nobele onbekende. Toch komen we bijna dagelijks in contact met producten waarin ingrediënten van Givaudan verwerkt zijn. Wanneer u ’s ochtends een yoghurtje eet of parfum gebruikt, dan is er ongeveer 1 kans op 4 dat deze producten geur- en/of smaakstoffen van Givaudan bevatten. Met zijn marktaandeel van meer dan 25% is het bedrijf de wereldleider in zijn industrie. Consolidatie en schaalvoordelen leidden tot een oligopolistische markt. Samen met het Zwitserse Firmenich (niet genoteerd), het Amerikaanse IFF en het Duitse Symrise, controleert Givaudan immers zowat 2/3 van de wereldmarkt voor geur- en smaakstoffen. Met een belang van bijna 14% is Cascade Investment, een investeringsvehikel van Bill Gates, een van de belangrijkste aandeelhouders van Givaudan.

Aantrekkelijke industrie

Producenten van voeding, dranken, parfums, huishoudmiddelen, cosmetica en verzorgingsproducten lanceren samen jaarlijks zo’n 35.000 nieuwe producten. Voor elke van deze producten vragen ze aan 2 à 4 producenten van geur- en smaakstoffen om een voorstel te doen op basis van de beoogde doelgroep, de productvereisten en de kost van het eindproduct. De geur- en smaakstoffenproducent wiens voorstel het haalt, mag de geur- en of smaakstoffen leveren gedurende de gans productcyclus. Omdat consumentengoederen daarenboven weinig conjunctuurgevoelig zijn, hebben de geur- en smaakstoffenproducenten een stabiel en sterk voorspelbaar inkomstenpatroon. De markt voor geur- en smaakstoffen groeit traag maar gestaag (enkelcijferig percentage).

Smaak- en geurstoffen zijn interessante producten. Bij de keuze van de consument voor een specifiek product of merk vormen ze vaak een beslissende factor. Ze vertegenwoordigen echter slechts een fractie (0,5 tot 5%) van de kostprijs van het eindproduct  waarin ze verwerkt zijn. Dit in combinatie met de vereiste know how, laat de geur- en smaakstoffenbedrijven toe om aantrekkelijke winstmarges te realiseren.

De deal is strategisch zinvol …

1513661393901De overname van Naturex past in de strategie van Givaudan om de organische groei van het bedrijf – gedreven door continue investeringen – aan te vullen met gerichte overnames. Zoals de naam doet al doet vermoeden is Naturex gespecialiseerd in natuurlijke ingrediënten. Deze worden vooral gebruikt in voeding, gezondheidsheidsproducten en cosmetica. De overname van Naturex past in de trend waarbij consumenten steeds meer voor producten van natuurlijke oorsprong kiezen. Vandaag is al 60% van de grondstoffen die Givaudan gebruikt in zijn afdeling smaakstoffen van natuurlijke oorsprong (bij geurstoffen is dat 20%). Door de aankoop van Naturex zal dit percentage verder toenemen.

… maar komt met een hoog prijskaartje

Voor de overname van Naturex tast Givaudan erg fors in de buidel. Concreet koopt Givaudan een belang van 40,6% van enkele aandeelhouders over voor 522 miljoen euro. Op de resterende aandelen lanceert het bod van 135 euro per aandeel, wat een premie inhoudt van 42% op de slotkoers van vrijdag. In totaal zal de transactie zo’n 1,3 miljard euro kosten. De biedprijs komt overeen met een slordige 20 à 22 keer de winst en 3,2 keer de omzet van Naturex.

De vooruitzichten op (middel)lange termijn blijven onverminderd gunstig voor de geur- en smaakstoffenindustrie. Op korte termijn staan de marges er echter enigszins onder druk omdat stijgende grondstofprijzen niet onmiddellijk volledig kunnen worden doorgerekend. Daarnaast moet de industrie zich ook aanpassen aan de snel wijzigende consumentenvoorkeuren die vooral haar grote klanten parten speelt. De overname van Naturex moet Givaudan hier alvast bij helpen. Of dat de hoge overnameprijs rechtvaardigt, moet nog blijken.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 30 maart, 2018

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.