Spotify: koning van de streaming music?

Afgelopen dinsdag beleefde muziek streaming bedrijf Spotify zijn langverwachte beursdebuut. Het bedrijf koos voor een ‘direct listing’ (beursintroductie zonder tussenkomst van zakenbankiers). Ondanks het woelige beursklimaat werd de operatie een succes. Beleggers kleefden een waarde van circa 26,5 miljard dollar op het bedrijf. Dit komt overeen met circa 3,9 keer (gecorrigeerd voor de netto cashpositie) het midden van de vooropgezette omzetvork voor 2018 en dit voor een verlieslatend bedrijf.

Ongebruikelijke IPO-procedure

spotSpotify gaf diverse redenen op waarom het voor een directe beursnotering koos. Zo zorgt de directe notering voor liquiditeit voor de bestaande aandeelhouders. Het laat hen toe zoveel van hun aandelen te verkopen als ze willen en wanneer ze dat willen (geen ‘lockup period’). Dit kan evenwel voor een hogere volatiliteit van het aandeel zorgen. Daarnaast wou Spotify bij de IPO geen nieuwe aandelen uitgeven omdat het bedrijf geen vers geld nodig heeft (Spotify heeft een netto cash positie van circa 1,5 miljard euro). Door de directe notering worden alle kopers en verkopers van het aandeel gelijk behandeld (geen voorkeursbehandeling van goede klanten van zakenbanken). Dat Spotify door de directe beursnotering geen grote commissies verschuldigd is aan zakenbanken is mooi meegenomen.

Pionier in muziek streaming

Het Zweedse Spotify werd circa 12 jaar geleden opgericht door Daniel Ek en Martin Lorentzon. Ek is vandaag nog steeds CEO van het bedrijf en samen controleren ze circa 38% (inclusief warrants) van het bedrijf. In tegenstelling tot andere aanbieders die muziek verkochten via downloads, koos Spotify voor een radicaal verschillend bedrijfsmodel. Het bedrijf biedt consumenten toegang tot een bibliotheek van 35 miljoen liedjes en 2 miljard afspeellijsten via streaming (internetverbinding). Gebruikers kunnen kiezen tussen een ‘gratis’-formule waarbij de muziek onderbroken wordt door reclame en de allernieuwste liedjes soms pas na enkele weken beschikbaar zijn. ‘Premium’-abonnees (=betalend) hebben onbeperkte toegang tot de muziekbibliotheek en worden niet lastig gevallen met reclameboodschappen. Bovendien krijgen ze muziek in een hogere afspeelkwaliteit en kunnen ze deze ook downloaden. Eind vorig jaar was Spotify beschikbaar in 65 landen en telde het bedrijf 157 miljoen actieve gebruikers, waarvan 71 miljoen betalende abonnees. Spotify haalt circa 10% van zijn omzet uit reclame en 90% uit abonnementen. Van zijn omzet van 4,1 miljard euro (circa 5 miljard dollar) stroomt zowat 70% naar de muziekmaatschappijen (Universal Music, Sony BMG, Warner Music Group, …) die hiermee op hun beurt de artiesten vergoeden. De vergoeding die Spotify aan de muziekconcerns betaalt, is gebaseerd op het aantal keer dat een nummer gestreamd wordt. Vorig jaar heronderhandelde Spotify zijn overeenkomsten met de grote muzieklabels.

Sterk geconcentreerde markt

In het voorbije jaar groeide het aantal Spotify-gebruikers met 28%. Het aantal betalende abonnees groeide zelfs met 46%. Vandaag heeft Spotify een wereldwijd marktaandeel van circa 42% in muziek streaming. Spotify telt diverse concurrenten (Google Play Music, Amazon Prime Music, Deezer, Soundcloud, …) waarvan Apple de belangrijkste is. Apple Music telt 3 jaar na zijn lancering zo’n 38 miljoen gebruikers. Dit komt overeen met een marktaandeel van een slordige 20% of de helft van dat van Spotify. Samen controleren Spotify en Apple dus meer dan 60% van de muziek streaming markt.

De muziekcatalogus van Spotify verschilt weinig met deze van concurrenten. Het verschil zit hem vooral in het platform dat betere muzieksuggesties aanbiedt. Deze laten gebruikers toe om nieuwe muziek te ontdekken die nauw bij hun smaak aansluit. De gemiddelde klant gebruikt Spotify circa 25 uur per maand en 44% van de klanten gebruikt het platform dagelijks.

Streaming: de redding van de muziekindustrie

In de periode 1999-2014 kromp de omzet van de muziekindustrie met 40%. De belangrijkste oorzaak hiervan was het illegaal downloaden van muziek. Dankzij het streaming model – waarin Spotify een pionier was – groeit deze industrie opnieuw (met 3% in 2015 en met 6% in 2016). In 2016 was de totale streamingmarkt goed voor 4,6 miljard dollar aan inkomsten (+60%). Marktdata over 2017 zijn nog niet beschikbaar.

Volgens Spotify zit er nog veel rek op de markt voor muziek streaming. Vandaag bedraagt het marktpotentieel voor Spotify 1,2 miljard gebruikers. Dit aantal zou in de komende 4 jaar met factor 2,5 kunnen toenemen door groei in de landen waar Spotify al actief is (+ 400 miljoen potentiële gebruikers), maar vooral door het uitbreiden van zijn geografisch actieterrein naar nieuwe landen (+1,4 miljard potentiële gebruikers).

Wie verdient aan streaming?

De markt voor muziek streaming biedt ongetwijfeld nog veel potentieel, maar de groei zal in de komende jaren wel afnemen. Commercieel is Spotify een eclatant succes. Het bedrijf slaagde erin om dankzij zijn platform een sterk merk uit te bouwen en steeds meer klanten aan zich te binden via een betalende formule. Voor 2018 mikt het bedrijf op 20 à 30% omzetgroei. De grote uitdaging voor het bedrijf is echter winstgevend worden. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een positieve vrije kasstroom (109 miljoen euro), maar operationeel was er een verlies van 378 miljoen euro. Winst is nog niet direct in zicht want voor 2018 verwacht het bedrijf een operationeel verlies van 230 à 300 miljoen euro (inclusief 35 à 40 miljoen euro kosten voor de beursintroductie). De zwakke rendabiliteit is vooral te wijten aan de hoge sommen die Spotify moet afdragen aan de muziekmaatschappijen. De grote winnaars van het streamingmodel zijn dus niet de Spotify’s van de wereld en ook niet de gemiddelde artiest, maar wel de muziekmaatschappijen. Universal Music Group, onderdeel van Vivendi is hier een goed voorbeeld van. Dit bedrijf realiseerde vorig jaar een omzetgroei van 10% en boekte hierop een operationele winstmarge van meer dan 14%.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 6 april, 2018

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.

< Lees ons vorig artikel
Volgend artikel >