Starbucks: de ambitieuze 47-jarige

De wortels van koffiegroep Starbucks gaan terug tot de jaren zeventig van de vorige eeuw. Starbucks werd pas echt een succes toen Howard Schultz het bedrijf opkocht in 1987. Hij perfectioneerde de koffiehuisformule en leidde de snelle expansie van de keten in goede banen. Vandaag telt de groep meer dan 28.000 (!) koffiehuizen, waarvan ongeveer de helft in eigen beheer en het saldo via franchisepartners. Hoewel Starbucks in 76 markten actief is, is het bedrijf vooral een play op de VS en China. De groep haalt circa 2/3 van zijn omzet uit de Amerika’s. China en de rest van Azië zijn goed voor 20% van de omzet. De regio EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) levert minder dan 5% van de omzet. De divisie ‘Channel Development’ (verkoop via andere kanalen zoals supermarkten, kleinhandel en foodservice) levert circa 8% van de omzet.

Wissel van de macht

starbucks1Een jaar geleden ging Starbucks-icoon Howard Schultz met pensioen. Hij stond – verspreid over 2 periodes – gedurende meer dan 20 jaar aan het hoofd van het bedrijf. Hij is wel nog steeds voorzitter van de Raad van Bestuur en grootaandeelhouder van Starbucks (zijn 2,6% belang is zo’n slordige 2 miljard dollar waard). Schultz werd opgevolgd door Kevin Johnson die als COO al sinds 2015 de operationele touwtjes in handen had. Johnson verdiende zijn sporen in de technologiesector met topfuncties bij Microsoft en was gedurende 5 jaar topman bij Juniper Networks.

Transformatieve deals

De vernieuwde directie van Starbucks zat afgelopen jaar niet stil. In juli vorig jaar kocht Starbucks zijn joint venture partners in China uit voor 1,3 miljard dollar. De groep groeide afgelopen jaren erg hard in China en de toekomstplannen in het land zijn ambitieus met een verwachte verdrievoudiging van de omzet, een verdubbeling van het aantal koffiehuizen (tot circa 6.000) en een verdubbeling van de operationele winst in de komende 5 jaar.

Nog in juli vorig jaar besliste de directie om alle 379 Teavana theehuizen te sluiten omdat ze te weinig toekomstperspectieven boden. Teavana blijft wel verder bestaan als theemerk binnen de groep. Daarnaast verkocht Starbucks zijn theemerk Tazo voor 384 mln dollar aan Unilever.

Begin mei sloot Starbucks een globale koffie-alliantie met Nestlé. In ruil voor iets meer dan 7 miljard dollar krijgt Nestlé – een wereldspeler in koffie en voeding – de rechten om koffie en aanverwante producten van Starbucks wereldwijd te verkopen. Hierdoor kunnen de producten van Starbucks in circa 190 landen beschikbaar worden tegenover 104 op vandaag. Nestlé zal ook Starbucks koffiepads voor zijn Nespresso en Dolce Gusto machines op de markt brengen. De alliantie moet ten laatste tegen het einde van het boekjaar 2021 een positieve bijdrage leveren tot de winstgroei van Starbucks. 

Operationele prioriteiten

starbucks2In de voorbije paar kwartalen had Starbucks het moeilijker om zijn groei op peil te houden. De directie formuleerde 6 prioriteiten om de groei op langere termijn te handhaven: 1) het verhogen van de vergelijkbare omzetgroei in de VS door innovatie en het leveren van een uitmuntende klantenervaring, 2) innovatie in drank en voeding om gedurende de ganse dag voldoende omzet te genereren, 3) het omarmen van digitale ontwikkelingen (mobiele orders en betalingen, getrouwheidsprogramma’s), 4) ambitieuze groei in China, 5) het openen van Reserve Cafes (hoger gepositioneerde koffiehuizen) en Roasteries (grote exclusieve koffiehuizen met een oppervlakte van circa 2.800 m²).

Benijdenswaardig track record op de beurs

Starbucks staat niet alleen symbool voor lekkere koffie (bij de gemiddelde koffiedrinker), maar ook voor een fantastische belegging. Wie het aandeel bij de beursintroductie in 1992 kocht kan terugblikken op een jaarlijks rendement van liefst 22,5% of bijna het dubbele van het rendement van de Nasdaq Composite, de index van Amerikaanse groeibeurs bij uitstek. Door de magere vergelijkbare omzetgroei in het voorbije jaar, presteerde het aandeel Starbucks over het voorbije jaar echter zo’n 26% slechter dan de Nasdaq Composite.

De directie wil de inkomsten uit de deal met Nestlé gebruiken om de aandeelhoudersverloning (dividenden + inkoop eigen aandelen) te verhogen tot zo’n 20 miljard in de komende 3 jaar. Dit komt overeen met zo’n kwart van de beurskapitalisatie en kan de koers van het aandeel ondersteunen. 

Conclusie

Dankzij sterke en innovatieve producten en de focus op beleving is Starbucks uitgegroeid tot een van de favoriete horeca-bestemmingen voor miljoenen consumenten. In China staat Starbucks symbool voor betaalbare luxe en een plaats waar je graag mensen wil ontmoeten en gezien wil worden. Momenteel staat de groei van het bedrijf enigszins onder druk. We staan volledig achter de recente strategische bijsturingen van de directie. Ze vormen echter geen garantie dat Starbucks opnieuw met hogere groei (en bijgevolg een hogere beurskoers) zal kunnen aanknopen.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 25 mei, 2018

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.