Truck IPO’s : het ijzer smeden terwijl het heet is ?

Eerder dit jaar zette Volkswagen stappen om zijn vrachtwagendivisie te verzelfstandigen met het oog op een mogelijke beursnotering of de uitgifte van schuldpapier. Ook bij concurrent Daimler gaan stemmen op voor zelfstandige vrachtwagendivisie. De topman van Daimler Trucks lijkt echter een koele minnaar van het idee.

Volkswagen: auto- en vrachtwagenconglomeraat

vwDe Volkswagen groep ontwikkelt, produceert en verkoopt auto’s van zowel volume- (Volkswagen, Skoda en Seat) als luxemerken (Audi, Bentley, Bugatti, Porsche en Lamborghini). Daarnaast is het ook sterk actief in de vrachtwagenbranche via zijn merken Scania en MAN. Twee maanden geleden kwam Herbert Diess aan het hoofd van het Volkswagen-concern. Als outsider (ex-BMW) is hij niet bezwaard door de dieselgate-affaire. Hij wil vooral de beslissingsprocedures binnen het bedrijf versnellen om zo het hoofd te bieden aan technologische ontwikkelingen en om competitief te blijven.

In april van dit jaar liet Volkswagen weten dat het een bod overwoog op de Amerikaanse vrachtwagenproducent Navistar. Sinds 2016 heeft Volkswagen al een belang van net geen 17% in dit bedrijf. De volledige overname van Navistar zou al snel zo’n 4 miljard euro kosten. Om zijn investering in Navistar te financieren wil Volkswagen geld ophalen door zijn vrachtwagendivisie – Volkswagen Truck & Bus – een afzonderlijke beursnotering te bezorgen of schuldpapier uitgeven. Een mogelijke beursintroductie zou echter niet meer voor dit jaar zijn.

Daimler: n°1 in luxe- én vrachtwagens

Daimler ontwikkelt, produceert en verkoopt (luxe)wagens van de merken Mercedes en Smart. Het bedrijf is tevens de wereldleider op de vrachtwagenmarkt met merken als Mercedes, Freightliner, Fuso, Western Star en Bharat Benz.

Afgelopen week liet Martin Daum, de topman van Daimler’s vrachtwagendivisie weten dat een afzonderlijke beursnotering voor Daimler Trucks een zaak is van de aandeelhouders en niet van de directie. Hij vraagt zich wel af waarom Daimler een succesvolle divisie zou afstoten wanneer het bedrijf geen geld nodig heeft.

Oligopolie

merDoor de diverse fusies en overnames in de voorbije decennia, heeft de vrachtwagenmarkt een oligopolistisch karakter. In Europa wordt de markt gedomineerd door Daimler, Volvo, Scania, MAN, Renault Trucks (onderdeel van Volvo) en Iveco. Ook op de Noord-Amerikaanse markt zijn de Europese spelers belangrijk. Deze markt wordt gedomineerd door Freightliner (onderdeel van Daimler), Peterbilt (Paccar), Kenworth (Paccar), International (Navistar), Volvo en Mack (onderdeel van Volvo). 

Cyclische groeimarkt met hoge marges

De wereldwijde vrachtwagenmarkt groeit structureel door de aanhoudende expansie van de internationale handel en goederenstromen. De vrachtwagenmarkt is echter diepcyclisch. Vrachtwagens zijn immers investeringsgoederen waarop snel bespaard wordt in crisissituaties. Ook in de vrachtwagenmarkt is elektrificatie in opmars, maar ons inziens hinken de grote spelers niet achterop tegenover nieuwe uitdagers als bijvoorbeeld Tesla. 

IPO zinvol?

Een afzonderlijke beursnotering voor Volkswagen Truck & Bus en Daimler Trucks kan voor een hogere waardering van beide groepen zorgen. Pure vrachtwagenproducenten als Volvo en Paccar (omvat o.m. DAF) worden op de beurs immers veel hoger gewaardeerd dan zowel Daimler als Volkswagen. Zo noteren Volvo en Paccar tegen respectievelijk keer 7,8 keer en 6,6 keer hun brutobedrijfscashflow (EV/EBITDA). Voor Daimler en Volkswagen bedraagt deze ratio slechts 2,3 en 1,9. De hoge waardering voor vrachtwagenproducenten is deels te danken aan hun (fors) hogere rentabiliteit. Daarnaast zijn ook de modellencycli voor vrachtwagens (veel) langer dan deze voor auto’s.

Bedrijven worden meestal naar de beurs gebracht op een moment dat interessant is voor de verkopers van de aandelen. Vrachtwagenproducenten momenteel passen goed in dit plaatje want de vrachtwagenmarkt zit vermoedelijk dicht bij een cyclisch hoogtepunt en hetzelfde geldt voor de winstmarges van de vrachtwagenproducenten.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 8 juni, 2018

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.

< Lees ons vorig artikel
Volgend artikel >