Uber: hippe, maar controversiële groeier met veel kopzorgen

Het Japanse Softbank – een van de grootste investeerders in technologiebedrijven – wil samen met andere investeerders een aanzienlijk belang (circa 13%) in Uber overnemen van bestaande aandeelhouders. Softbank wil voor deze transactie echter wel een korting van 30% tegenover de waarde uit de recentste financieringsronde.

Uber is een internetbedrijf dat in 2009 werd opgericht door Travis Kalanick en Garrett Camp en dat vandaag actief is in meer dan uber-new70 landen. Het bedrijf stelt reizigers en chauffeurs via een app met elkaar in verbinding en krijgt in ruil een percentage op de inkomsten van elke rit. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf ook andere transportgerelateerde diensten zoals onder meer UberEATS (online platform voor het bestellen en leveren van maaltijden) en Uber Freight (app die transportbedrijven verbindt met verzenders van goederen). Uber kocht vorig jaar Otto, een bedrijf dat zich toelegt op de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, voor circa 680 miljoen dollar. Het bedrijf zette ook een alliantie op met autoproducent Volvo voor de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen.  Indien zelfrijdende voertuigen op termijn een realiteit worden, zouden chauffeurs overbodig worden en zou hiermee de belangrijkste kostenpost bij Uber verdwijnen.

Snelle groeier met dieprode cijfers

Uber groeit snel, maar is nog (lang) niet rendabel. Vorig jaar verdubbelde Uber zijn boekingen tot 20 miljard dollar. Hierop realiseerde het bedrijf een omzet van 6,5 miljard dollar en een nettoverlies van 2,8 miljard dollar (exclusief de impact van het afstoten van zijn Chinese dochteronderneming aan concurrent Didi Chuxing).  In het voorbije kwartaal steeg de omzet kwartaal-op-kwartaal met 21% tot 2 miljard dollar. Het nettoverlies steeg echter met 38% tot 1,46 miljard dollar. De hoge verliezen waren onder meer te wijten aan de sterke concurrentie (van onder andere Lyft) en de juridische problemen waarmee het bedrijf kampt.

Geroemd, maar ook erg controversieel

Circa 40 miljoen mensen gebruiken de Uber-app minstens een keer per maand. Zij stellen vooral het gebruiksgemak van de app en de dienstverlening van de chauffeurs op prijs. Chauffeurs die voor Uber werken hebben er alle belang bij om hun werk naar behoren te doen, omdat hun werkvolume mee bepaald wordt door de scores die ze krijgen.

Uber kent ook veel rabiate tegenstanders. Professionele taxichauffeurs zien de activiteiten van het bedrijf vaak als broodroof omdat Uber ook beroep doet op de diensten van particulieren die ritten verzorgen. Ook met overheden ligt Uber vaak overhoop omdat het bedrijf zich niet altijd houdt aan de strenge reglementering omtrent taxidiensten. UberPop dat met niet-professionele chauffeurs werkt, werd al verboden door rechtbanken in diverse landen. Recent verloor Uber zijn licentie om actief te mogen zijn in Londen omdat het bedrijf misdrijven van chauffeurs en passagiers niet correct doorgaf en omdat het software gebruikte om lokale overheden te misleiden. Door een beroepsprocedure mag het bedrijf er voorlopig wel actief blijven.

Uber’s oprichter Travis Kalanick moest in juni dit jaar plaatsmaken voor een nieuwe topman. Naast de hierboven vermeldde zaken werd Kalanick vooral afgerekend op de zwakke bedrijfscultuur van Uber (o.a. beschuldigingen van seksisme en discriminatie). Ook de rechtszaak van Alphabet tegen Uber speelde Kalanick parten. Alphabet beweert dat de oprichter van Uber-dochter Otto met heel wat bedrijfsgeheimen van Alphabet-dochter Waymo aan de haal ging en schat de schade hierdoor op 1,9 miljard dollar. Eind augustus werd Kalanick opgevolgd door Dara Khosrowshahi. Deze laatste is de voormalige topman van online reisplatform Expedia.

Enkele dagen geleden bevestigde Uber dat het vorig jaar de diefstal van persoonlijke informatie van 57 miljoen klanten en chauffeurs had proberen verbergen en hiervoor 100.000 dollar betaalde aan hackers.

Geen IPO op korte termijn

Dat de diensten van Uber een meerwaarde voor consumenten bieden staat buiten kijf. Inzake goed bestuur en op sociaal vlak is er echter nog veel werk aan de winkel bij het bedrijf. De grootste uitdaging voor Uber ligt echter in het rentabiliseren van zijn activiteiten.

De verwachte transactie zou werknemers en andere investeerders die reeds enkele jaren belegd zijn in Uber de kans bieden om hun aandelen te verkopen aan het consortium rond Softbank. Uber zou hiermee vooral tijd kopen. Tijd voor de nieuwe topman om de vele brandjes te blussen, maar ook tijd om de rentabiliteit te verbeteren in aanloop naar een te verwachten beursintroductie (in 2019?). Dat het Softbank-consortium de aandelen tegen een flinke korting tegenover de waardering bij de recentste financieringsronde (circa 68 miljard dollar) probeert te bekomen lijkt niet onlogisch gezien de diverse problemen waarmee het bedrijf kampt en omdat het aandeel niet publiek verhandelbaar is.



Dit artikel werd geschreven door Bernard Thant

op 1 december, 2017

Bernard Thant studeerde af als Licentiaat Handelswetenschappen aan EHSAL (nu Hogeschool-Universiteit Brussel). Daarna volgde hij nog een bijkomend jaar Financieel Beleid en Beleggingsleer aan dezelfde instelling. Na zijn studies ging hij aan de slag bij Société Générale Private Banking België (voorheen Bank De Maertelaere). Daar werkte hij het grootste deel van zijn carrière als financieel analist. Hij was ook enkele jaren actief als beheerder van aandelenportefeuilles bij dezelfde instelling. Bernard trad in dienst bij Econopolis Wealth Management in september 2014 als equity analyst.