Wie verdiende er (goed) aan uw vakantie?

Nog voor u uw vakantiebestemming hebt bereikt heeft men al aan u verdiend. Een blik op de cijfers van enkele usual suspects.

 

1454325579

Geboekt!

schermafbeelding-2018-08-14-om-09-06-02Booking.com maakte vorige week haar kwartaalcijfers bekend. Het bedrijf werd in 1996 opgericht door onze noorderbuur Geert-Jan Bruinsma. Op 8 februari 1997 liep de eerste boeking via (toen nog) bookings.nl binnen. In de eerste jaren verdrievoudigde de omzet jaarlijks. Al 14 maanden na de oprichting werd er winst gemaakt. In 2005 werd het bedrijf voor 110 miljoen euro overgenomen door het Amerikaanse Priceline.com. Oprichter Bruinsma verkocht zijn aandelen en keerde in 2011 terug naar het bedrijf … als medewerker op de IT-afdeling. Priceline.com veranderde zijn naam in februari 2017 in Booking Holdings. Het bedrijf maakt sinds oktober 2016 deel uit van een aantal van de fondsen van Econopolis.

Booking.com bouwt op een aanbod van 1,7 miljoen accommodaties verspreid over 227 landen en gebieden. Het is een gebruiksvriendelijke site met een enorme keuze en omdat boeken via deze site meestal even goedkoop is als rechtstreeks boeken is de potentiële klant niet snel geneigd nog andere websites te bezoeken. De doordachte review-functie maakt de website daarenboven heel betrouwbaar. Zelf rekent het bedrijf de aangesloten hotels een bijdrage van rond 15% per boeking aan.

schermafbeelding-2018-08-14-om-09-06-35De cijfers bewijzen het: het tweede kwartaal van 2018 was sterk voor Booking Holdings. (Booking Holdings is de naam van het beursgenoteerde bedrijf dat naast booking.com, de website voor hotelboekingen, ook rentalcars.com en verschillende niet hotel-gerelateerde bedrijven omvat.)

De hemel lijkt echter te betrekken voor het derde kwartaal.  Verantwoordelijk daarvoor zijn de wereldkampioenschappen voetbal in Rusland – met veelboekers als Engeland, Zweden, Zwitserland, België en Frankrijk die ver in het kampioenschap doordrongen en de mensen thuis aan de buis kluisterden – en het (extreem) warme weer in Europa. Het gevolg? Minder boekingen.

booking

De prognoses van Booking Holdings voor het derde kwartaal zijn lager dan waarop analisten rekenden. De omzet zal volgens de directie int het derde kwartaal met 6% tot 9% groeien, terwijl analisten 13% voor ogen hadden. De stijging van het bruto- bedrijfsresultaat in het derde kwartaal blijft volgens het bedrijf nu beperkt tot 5% à 8%, ten opzichte van de door analisten verwachte 15%.

Dat het groeitempo afneemt is ook logisch naarmate de markt meer matuur wordt. Het bedrijf probeert de lagere groei te counteren door zijn aanbod uit te breiden met vakantiehuizen van particulieren – waardoor het de aanval op Airbnb inzet – en door de Chinese markt aan te boren. Dat is in potentie dé beste markt voor uitbreiding, omdat nu nog maar een tiende van de inwoners een paspoort heeft voor buitenlandse reizen. Omdat het land Westerse sociale media en boekingssites niet toelaat zocht Booking.com een alliantie met Didi, de ‘Chinese Uber’, waarin het een half miljard dollar investeerde. Daarnaast werkt Booking.com samen met zijn Chinese evenknie Ctrip en nam het ook een belang in dit bedrijf.

Gevlogen!

Hebt u deze vakantie gevlogen? Dan is de kans groot datschermafbeelding-2018-08-14-om-09-08-00 dat was in een vliegtuig dat werd aangestuurd door een motor van United Technologies. Deze Amerikaanse producent van vliegtuigmotoren en -onderdelen, maar ook van liften – Otis! – en airconditioners (Carrier) geniet met volle teugen van deze zomer. Het liet immers voor het vierde kwartaal op rij een organische groei van minstens 5% optekenen.

Winkelde u in de luchthaven? Dan deed u dat waarschijnlijk in een winkel die onder concessie van Dufry valt. Dit bedrijf met hoofdkwartier in het Zwitserse Basel beheert wereldwijd een half miljoen commerciële vierkante meter. De autonome omzetgroei van Dufry vertraagde in het tweede kwartaal tot 4,2% na 7,1% in het eerste kwartaal. In combinatie met de slechts beperkte margegroei deed dit het aandeel lager sturen. De directie weet de lagere omzetgroei aan een shift van toeristen van Spanje naar Turkije en Griekenland. Wat ongetwijfeld ook meespeelt is dat een deel van de groei in het aantal passagiers komt van passagiers die met lage kosten maatschappijen vliegen. Zij spenderen nu eenmaal minder in luchthavenboetieks. De margedruk is dan weer te wijten aan de steeds hogere prijzen voor concessies.

schermafbeelding-2018-08-14-om-09-01-19

Gereden!schermafbeelding-2018-08-14-om-11-34-39

Bolde u echter over een Franse autostrade? Dan maakt u vooral de mensen van Vinci blij. Onder de noemer VinciConcessions beheert zij in opdracht van overheden vooral autosnelwegen en luchthavens. In totaal heeft Vinci zo’n 4.400 km autowegen in beheer en 35 luchthavens waarop vorig jaar 157 miljoen passagiers passeerden.

Vinci rapporteerde sterke cijfers over de eerste jaarhelft. Op de autosnelwegen die de groep uitbaat (onder meer de fameuze ‘Autoroute du Soleil’) groeide het verkeer met 2,3%. De luchthavens die Vinci uitbaat, deden het uitstekend met een groei van het aantal passagiers met 9,3%. De bedrijfswinst van Vinci klom in de eerste jaarhelft met zo’n 11%. De directie bevestigde de vooruitzichten voor het volledige jaar die een groei van zowel de omzet, bedrijfswinst en nettowinst inhouden.

Hoe u ook op uw bestemming raakte, steeds zijn er bedrijven die een graantje meepikken van uw bestedingen om op uw bestemming te raken. Voor beleggers is dit goed niews, want het betekent dat er tal van mogelijkheden zijn om in te spelen om de groei in deze branche.

800px-sannois_-_autoroute_a_15_02



Econopolis

Dit artikel werd geschreven door Econopolis

op 14 augustus, 2018 in autoroute, autostrade, boetiek, booking.com, concessie, dufry, Econopolis, luchthaven, united technologies, vakantie, Vinci

< Lees ons vorig artikel